SOL - Edru før børsfesten

Det nordiske portalselskapet SOL og avtroppende styreformann Sverre C. Munck estimerer en lav introduksjonsverdi for så å stige etter børsfesten i sommer. På Oslo Børs reagerte markedet med et fall på 18,8 prosent på Schibsted-aksjen.

I dag ble det endelig offentlig: SOL skal på børs i Stockholm den 7. juni. Er styret ved Oslo Børs i godt lune, får SOLen skinne der også.

Selskapet får imidlertid håpe at markedet ikke reagerer like negativt på den lave prisingen på Schibsteds nettjuvel som det Oslo Børs gjorde i dag. Et fall på nesten 20 prosent innebærer at tre milliarder norske papirkroner ramlet ut av Norges største mediekonsern i løpet av få timer.

Prisen på portalselskapet SOL er langt lavere enn forventet.

Selv om det har vært et estimat fra 2 milliarder til 14 milliarder kroner i det finansielle miljøet, er skuffelsen til å ta og føle på da SOLs eiere verdsatte selskapet til mellom 4,3 til 6 milliarder kroner.

En finansanalytiker som har konsentret seg om Schibsted, forteller til digi.no at SOL nå er lavt priset. Grunnen, mener analytikeren, er at man vil heller vil at aksjen skal stige i verdi i etterkant av noteringen. Dette er bedre enn at aksjen begynner høyt og faller langt i etterkant av noteringen.

SOL presenterte fredag SOL AB, et nytt selskap som består av SOL-selskapene i Norge, Sverige, Danmark og Finland. I disse skandinaviske landene er SOL til sammen den suverent største innholdsaktøren på nettet med godt fundament for kraftig, fremtidig vekst.

Kristin Skogen Lund, administrerende direktør i SOL Norge, mener SOL skal bli den beste partneren man kan ha, hvis man skal drive på Internett i Norden. Det seg være surfere eller informasjonssøkere eller bedrifter og tjenesteytere.

SOL er allerede i dag den tredje største portaltjenesten i Europa, hvis man ser på salget av annonser og e-handelstjenester, bare slått av Lycos Europe og tyske T-Online.

- Vi har et godt fundament i medlemsmassen vår. I Sverige har vi over to millioner, unike ukentlige brukere. I Norge har vi 783 000 unike brukere. Det er i disse markedene vi er store. Men vi vokser hurtig i Finland og Danmark, forteller Skogen Lund. I Sverige heter SOLs portal Passagen, mens søkemotoren heter Evreka.

I Danmark er SOL-portalen og søkemotoren Kvasir den nest største, langt bak konkurrenten Jubii. I Finland sliter imidlertid SOL helt nede på 14. plass. Her heter tjenesten Sirkus, mens søketjenesten heter Evreka. Det ble på presentasjonen fredag signalisert aggressive offensiver for å kapre brukere og markedsandeler, blant annet oppkjøpt.

Børsintroduksjonen vil føre til at SOL får solgt ut 7,6 millioner aksjer, med en salgsverdi på 912 millioner svenske kroner. Dette er penger som skal brukes til å bygge ut nye tjenester, finansiere kraftige markedsfremstøt, investseringer og oppkjøp samt å betale tilbake lån til eksisterende aksjonærer.

Hele SOL hadde inntekter proforma på 102,3 millioner kroner i 1999. På grunn av en feil kunne Kristin Skogen Lund avsløre at de allerede i år har solgt inn for omtrent like mye. Med andre ord vil SOL få en eventyrlig omsetningsvekst i år.

Når det gjelder å utvide med andre tjenester er Skogen Lund åpen for det meste:

- Vi har en teknisk plattform som gjør det lett for oss å koble tjenestene videre på andre kanaler, blant annet WAP, PDA med mer. Dette er en fordel, siden vi kan snu oss veldig raskt.

Til toppen