Dermed gir selskapene i realiteten opp sitt felles kontrollerende eierskap i Scandinavia Online.
SOL har siden børsnoteringen i fjor sommer tapt det aller meste av sin børsverdi. Fra en introduksjonskurs på 115 kroner har aksjen rast ned til 2,40 kroner, gårsdagens sluttnotering.
De tre selskapene kontrollerer i dag 76 prosent av aksjene i SOL. Og nettopp dette har vært problemet. De tre selskapene er konkurrenter og har dette har lammet SOLs evne til å endre seg og satse nytt. Selskapet har derfor gjennom årene fortsatt virksomhet til tross for enorme tap.
I pressemeldinger fra alle de tre hovedeierne som er sendt ut fredag morgen heter det at det er med bakgrunn i de strukturelle forandringene i internettbransjen med større behov for industriell fokusering og utnyttelse av stordriftsfordeler som ligger bak ønsket om å selge seg ned.
Selskapene mener at SOL har større potensial for verdiøkning med én fokusert eier, som bedre kan nyttiggjøre seg selskapets unike nordiske markedsposisjoner. Derfor jobber en nå mot å finne en eier som kan kjøpe hele eller deler av de tre selskapenes aksjepost. Dette kan bli vanskelig selv om SOL er det største nettstedet i Norden. For en ny eier må rydde opp skikkelig og annonsemarkedet er elendig, noe som gir små muligheter for overskudd med det første.
Beslutningen om å selge har ikke konsekvenser for eiernes øvrige virksomheter.
De tre eierne har i felleskap engasjert ABG Sundal Collier som rådgiver i salgsprosessen.