SOL ikke blant de fem vinnerne i Europa

Det anerkjente analyseselskapet Forrester mener at SOL ikke vil bli en av vinnerne i portalmarkedet i Europa. Selskapet vil ikke lykkes med å etablere seg utenfor Norden alene samtidig som selskapet ikke klarer å forbli ledende i hjemmemarkedet - alene.

En stor partner fra utlandet vil være løsningen.
Forrester Research mener i en rapport, som kommer neste uke, at Scandinavia Online ikke kommer til å bli blant de fem aktørene som vil leve godt på portal-drift i Europa den nærmeste tiden.


- Selskapet har ikke finansiell eller annen styrke til å komme ut i de europeiske markedet, sier Hellen K. Omwando, hun er analytiker ved analyseselskapet.

SOL er ikke bekymret:
SOL: - Skal ikke ut i Europa

- Navnet, Scandinavia Online, er heller ikke særlig bra å bruke hvis man skal ekspandere i andre markeder enn Norden, sier Hellen K. Omwando til digitoday.no.

Men Omwando mener ikke dette nødvendigvis er negativt for Scandinavia Online, siden selskapet ikke har uttalt noe fokus om å bli stor i det europeiske markedet. Den eneste muligheten for SOL å bli en spiller i det europeiske markedet vil være gjennom å bli kjøpt opp, mener analytikeren.

- De store vil bevege seg nordover etter hvert, og veksten vil skje via oppkjøp. Det er klart at Norden er et område som vil være svært attraktivt for den som ønsker å vinne i det europeiske markedet. Dem er det mange av, sier Omwando til digitoday.no. Hun mener at det nordiske markedet er spesielt på grunn av den høye penetrasjonen av Internett- tilkobling og et generelt innovativt marked.

Hun mener at det blir tvingende nødvendig for de store spillerne i det europeiske markedet å komme inn i det skandinaviske markedet, og da kan det bli vanskelig å komme forbi SOL og Spray - de ledende aktørene i Norden. Spray Network ble i forrige uke kjøpt opp av Lycos Europe - dermed står SOL igjen.

Les:
Gigantoppkjøp: Lycos kjøper Spray
Dermed kan det bli et hardere marked som møter Scandinavia Online i Norden. Selskapets portaler i Norge og Sverige er ledende, men har harde konkurrenter som stadig spiser forspranget. I Danmark er Sprays Jubii-portal klart i føringen (kalt Jubii), med SOL på andreplass mens i Finland er SOL på åttende plass (portalen heter Sirkus OY).


Hellen K. Omwando mener det er naturlig å tenke seg at en utenlandsk aktør skal komme inn og kjøpe opp selskapet. Av mulige aktører hun nevner er Wanadoo, som blant annet eies av France Telecom og America Online.

Til toppen