SOL inn på webproduksjon

Nå kommer også SOL med eget produksjonsselskap innenfor digitale media. Dermed spisses konkurransen til, etter at også A-pressen lanserte lignende planer tirsdag.

Det er avdelingen for tjenesteutvikling og produksjon som Scandinavia Online nå ønsker å flytte ut i et eget selskap.

- Ved å skille ut denne delen av virksomheten vil vi få et klarere fokus innenfor våre satsingsområder, sier administrerende direktør Erik Hagen i SOL til digi:media.

Gjennom oppdelingen av det eksisterende SOL ønsker Hagen nå sterkere fokus på å bli Norges ledende kanal på Internett.

En annen årsak til oppdelingen er å skape ryddigere forhold til andre produksjonsbyråer om kanaltjenestene.

Hagen vil ikke ut med eierforholdene i det nye selskapet, men det er klart at alle de nærmere tyve ansatte fra avdelingen for tjenesteutvikling og produksjon i dagens SOL. Satsingsområdet for dette selskapet skal være å drive med utvikling av digitale tjenester for andre bedrifter.

Etter at også A-pressen presenterte produksjon av webtjenester som sitt nye satsingsområde tidligere denne uken, ser dermed konkuransen ut til å bli hardere for veletablerte selskaper som New Media Science og Mogul Media.

Erik Hagen er likevel ikke redd for at markedet for webproduksjon skal bli for trangt for alle selskapene.

- Nei. Akkurat nå er det voldsomt behov for denne typen tjenester, med en etterspørsel i markedet som er langt større en kapasiteten. Men på sikt vil det nok utkrystallisere seg noen vinnere og tapere også her, sier han.

Til toppen