SOL kjøper seg nordisk storauksjon på Internett

Scandinavia Online kjøper 51 prosent av webauksjonstjenesten Bid2Day fra svenske Cell Ventures. Sammen skal de bygge Nordens største auksjonstjeneste på Internett.

Grunnlegger av svenske Cell Ventures, Jan Carlzon, mener at dette nye trekket i kampen om portalene gjør at auksjonstjenesten Bid2Day plutselig blir av en helt annen karakter.

- Ved å samarbeide med Nordens ledende portalselskap, Scandinavia Online, blir vi i en håndvending størst i Norden. Det betyr i praksis at Bid2Day er en av de ledende webauksjonsforetakene i Europe, sier Carlzon i en pressemelding.

De to eierne (SOL eier 51 prosent, Cell 49 prosent) har videre planer om ekspandere i Europa til neste år. I dag eksisterer Bid2day kun i Sverige, men har som mål til neste år på å omsette for over 100 millioner kroner.

- Samarbeidet med Bid2Day er en sentral del av vår strategi som omfatter alle typer e-handel der auksjonsbasert netthandel er en viktig del, sier Sverre C. Munck, som leder Schibsted Multimedia.

- Ved å kombinere trafikken på SOLs portaler i alle nordiske land med Bid2days løsninger for auksjoner på Internett skaffer vi oss en dominerende posisjon i Norden, mener Munck som videre sier i pressemeldingen at dette er en viktig bit i forhold til børsintroduksjonen av SOL som er planlagt til neste år.

Norske SOL har samarbeidet i lengre tid med DinSide om en auksjon rettet mot konsumenter. Dette samarbeidet, som hittil har samlet 32.000 registrerte brukere, varer i seks måneder til, dvs. ut mars neste år. Etter det er det slutt på samarbeidet.

I pressemeldingen skriver Cell og SOL også at "brukere som har registrert seg som medlemmer i DinSide auksjon vil automatisk bli medlemmer i den nye auksjonstjenesten".

Til toppen