SOL kuppet ringetone-marked

Ringetoner og ikoner til mobiltelefonen er et marked som har eksplodert den siste tiden. Scandinava Online har kastet seg over markedet, pusher gratis ringetoner og ikoner til mobiltelefonister, og har tatt et massivt innhugg i markedet.

Ringetoner og ikoner er svært populære produkter til mobiltelefonister landet over, noe Scandinavia Online AS (SOL) har tatt konsekvensen av. Mandag lanserte portalselskapet en tjeneste som lot brukerne laste ned gratis ringetoner og ikoner.

I en pressemelding fra selskapet står det at responsen har slått alle anslag selskapet hadde lagt. Hele 32.425 ringetoner og ikoner ble lastet ned bare etter ett døgn etter at tjenesten ble lansert.
Les:
SOL gir bort ringelydene gratis
Av dette var det 20.085 ringetoner som ble lastet ned. Juridisk konsulent i TONO, Inger Elise Mey, sier i en pressemelding at det, ifølge TONOs anslag, ble lastet ned i underkant av en million ringelyder i Norge i august.


Det betyr at SOL, hvis de høye nedlastingstallene fortsetter, har tatt et massiv innhugg i markedet.

- De enkelte aktørene hadde i gjennomsnitt om lag 2.000 daglige nedlastninger hver i august
måned, fortsetter Mey, og legger til at SOL selvsagt har avtale med TONO, selv om tjenestene er gratis. Det kan derfor slås fast at SOL gjorde et betydelig innhugg i markedet allerede første døgn.

Men gildet smaker. En ringetone koster gjerne 10 kroner stykket. Dermed hadde SOL i teorien gått glipp av mer enn 300.000 kroner i løpet av det første døgnet tjenesten var operativ, hvis man også regner inn ikoner.
På den annen side: Hadde SOL tatt penger for disse tjenestene hadde de helt sikkert ikke opplevd samme pågangen.

- Det er ikke riktig det regnestykket der, sier SOLs administrerende direktør, Kristin Skogen Lund, til digitoday.no. Hun sier at siden SOL er så stort som det er, har de forhandlet seg frem til gode avtaler med leverandørene.

Skogen Lund kan ikke si hvor lenge selskapet kommer til å opprettholde tjenesten, det kommer an på hvor godt selskapet kan profittere på trafikken som genereres.

SOLs plan med å pushe gratis ringetoner og ikoner er opplagt: De vil lokke til seg nye kundegrupper, som også kan bli SOLister når portalselskapet skal kaste seg for fullt over det mobile markedet.

Gratistjenestene er i sponset av reklame, men det er usikkert om tjenesten er en pengemaskin for SOL per i dag.

Til toppen