SOL med nok en kursendring

Etter store tap i SOL Norge endres kursen i selskapet med fokus på færre områder enn før. Stadige fokusendringer er én av årsakene til at samtlige ansatte i annonseavdelingen i løpet av halvannet år i dag har andre jobber. Nå vil annonsedirektøren beholde sine underordnede i 3-4 år.

- SOL var et teknologiselskap og definerer seg i dag som et medieselskap. Men i en fokusendring har funksjoner blitt endret og personer sluttet. SOL har i stor grad fungert som en opplæringsanstalt. Det er ingen som har gått på Internett-salg-skolen, for den finnes ikke. Målsettingen for turnover er 10 prosent i året, noe som er naturlig. Ligger denne prosenten over 25 prosent, er det bekymringsfullt. Men jeg håper vi har stoppet den høye turnoveren nå - nå er det 'new times', sier nytilsatt annonsedirektør Jan Perry Voldseth i SOL.

- For avgangsprosenten har vel vært unaturlig høy?

- Den har vært høy, kanskje uvanlig høy. Men nå bygger vi et byggverk som vil stå. Jeg ønsker primært å ansette folk som har vært borte i salg før heller enn eksperter på det tekniske, sier Voldseth.

Ifølge halvårsrapporten fra deleier Schibsted, som kom denne uke, står det: "Aktivitetene i SOL fokuseres nå mot to hovedaktiviteter; en åpen inngangsport til internett basert på dagens søkemotor og en medlemsbasert onlinetjeneste. Refokuseringen har bl.a. medført at noen aktiviteter er solgt til Telenor Nextel med virkning fra 2. halvår 1998."

- Siden SOL ble født 1. januar 1997, har samtlige ansatte enten sluttet eller flyttet internt i systemet. Men man må huske på at i denne perioden har SOL skiftet fokus. Første gang jeg hørte om SOL skulle de drive med alt - webhoteller, domenenavn og alt mulig annet. Denne avdelingen het da område bedriftssalg. I dag har vi en rendyrket annonseavdeling som selger kommunikasjonsløsninger basert på trafikken SOL genererer, sier annonsedirektøren.

Han innførte selv tittelen annonsedirektør. Forgjengeren Monna Nordhagen hadde tittelen 'direktør for bedriftssalg'.

I dag består salgsavdelingen av to avdelinger; én som selger til de store kundene og en annen som tar seg av flere og mindre kunder.

- Store kunder betyr ikke nødvendigvis store i kroner, men aktører vi tror vil bli store i løpet av de neste 18 månedene. Dette er basert på våre antagelser. På de andre kundene er det mer mekanisk arbeid. Hver selger har flere kunder, i motsetning til den andre avdelingen - hvor man har mer personlig kontakt med kunden. Det hele handler om relasjonsbygging. Det tar rundt seks måneder å bygge opp relasjoner til en kunde. Da sier det seg selv at vi ikke har råd til å miste folk hele tiden, sier Voldseth til digi.no.

Likevel er det lysning i sikte.

Annonsesalget i SOL ligger an til å bli meget bedre i fjor, ifølge Voldseth.

- I fjor solgte vi for 8,9 millioner kroner. Første kvartal i år lå vi 2,5 - 3 ganger over det, og jeg kan si så mye at vi ligger der fortsatt. Høsten vil være avgjørende. Jeg tror kanskje at markedet kommer til å øke med rundt det samme som vi vokste, så da kan man regne ut hvordan dette ender, når markedet i fjor lå på rundt 35 millioner kroner, sier Voldseth.

Også informasjonssjef Lasse Gimnes i SOL bekrefter at det ligger an til to- til tredobling av fjorårets resultat på 8,9 millioner kroner, "og det kan du sitere meg på", sier Gimnes.

Vårt regnestykke viser da at SOL vil selge annonser for drøyt 22 millioner kroner i år.

- Hvor mye av inntektene hittil i år baserer seg på årsavtaler?

- Det er en liten andel av salget som går på kontrakter. Vi har kun en håndfull årskontrakter, og det representerer godt under halvparten av salget. Dette er et nytt og uutviklet marked, men jeg vil tro at i år 2000 vil halvparten av annonseinntektene på Internett komme fra årskontrakter. I USA skriver man nå kontrakter på tre til fem år. Det vet jeg ikke om er utelukkende positivt. Hva avtaler og låser man da, spør Voldseth seg.

Schibsted opplyste i sammenheng med halvårstallene at SOL i Norge har tapt 35 millioner kroner av en omsetning på 40 millioner i første halvår 1998. Disse tallene inkluderer også tall fra Neo Interaktiv og SOL Børs hvor SOL har eierandeler.

Det jobber i dag 18 personer med salg i SOL. Antallet stillingshjemler er 21, så Voldseth regner med å få tre nye skudd på stammen i løpet av høsten.

- Vi vil være en instans som lærer opp, men vi vil jo også at vi kan dra nytte av folk. Helst bør folk bli tre-fire år, sier Voldseth, og nevner P4-akademiet som en institusjon med parallell funksjon.

Til toppen