SOL med stort annonsepotensial på papir

De totale annonseinntektene for Scandinavia Online var i 1997 på nærmere 10,8 millioner kroner. Rundt 8,9 millioner kom fra ren webannonsering, mens over 1,8 millioner kom gjennom SOLs medlemsblad, SOL iD, opplyser informasjonsdirektør Lasse Gimnes (bildet).

De faktiske annonsekronene som kom via web var altså ikke oppunder 11 millioner kroner for 1997 som tidligere annonsert, men i underkant av 9 millioner. De resterende klarte Scandinavia Online å raske sammen ved hjelp av spin-off produktet SOL iD, et papirmagasin som er ment å fungere som markedsføring i forhold til SOLs egen nett-tjeneste og Internett generelt.

Magasinet kommer i posten til alle SOL-medlemmer og distribueres i tillegg gjennom Narvesen i et stadig økende opplag (180.000 var totalopplaget på siste utgave).

- Vi har et stort vekstpotensial når det gjelder papirmagasinet vårt. Med det opplaget er egentlig ikke 1,8 millioner kroner så mye å skryte av. Vi kan nå opp i langt høyere enn det som ble oppnådd i fjor, sier Lasse Gimnes som har en fortid blant annet fra Norges største avis, VG.

Men det er Internett som er SOLs primærmedium og der nådde altså ikke Norges største nett-tjeneste opp i mer enn 9 millioner kroner. Lasse Gimnes hevder nå at SOL i de to første månedene i år har passert hele fjorårsomsetningen på 8,9 millioner kroner. Det innebærer at det totale innsalget for året er svært høyt, men ikke at SOL har fakturert den summen i januar og februar.

Og Scandinavia Online trenger all den økningen de kan få. Fjorårets stygge tapstall var på 79 millioner kroner for SOL Norge, 61,4 milllioner kroner i Sverige og 5,5 millioner i Danmark. Verken den svenske eller danske satsingen har kommet ordentlig i gang, men likevel er det svært skuffende for SOL å bokføre driftsinntekter på 1,2 millioner i Sverige for fjoråret.

I Norge er driftsinntektene totalt på 64,2 millioner kroner, fordelt på 10,8 millioner for annonsering, 21 millioner på abonnement (gjennom Telenor Nextel) og 32,2 på øvrige driftsinntekter. Den siste posten inneholder 17 millioner fra konsulentvirksomhet gjennom datterselskapet Neo Interaktiv, pluss salg av teknikk-plattformer til SOLene i Sverige og Danmark, foruten utleie av webhotellplass (inkludert drifiting av servere).

Resultater Scandinavia Online 1997 (i millioner kroner):

Norge Sverige Danmark
Driftsinntekter 64,2 1,2 0,0
Driftskostnader 143,2 62,6 5,5
Driftsresultat - 79,0 - 61,4 - 5,5
Totalt driftsres. 3 land - 145,9
Til toppen