SOL: Nettannonser krever også papir

Til tross for at Aftenpostens rubrikkbase vis@visen nå er tilgjengelig hos Scandinavia Online, er det ikke mulig å annonsere utelukkende på Internett. Eventuelle tilbydere må ta omveien om avisene for å få inn annonser i den store databasen. Og kombinasjonen nett-papir koster ekstra.

Schibsted-eide Scandinavia Online (SOL) og fem store aviser med Schibsted-tilknytning, inngikk nylig et samarbeid om rubrikkannonsering. Vis@visen har eksistert på nettet siden 30. september i fjor og har hele tiden tatt utgangspunkt i papirproduktenes rubrikkannonser som grunnlag for den store databasen.

Ifølge salgssjef Knut Fredrik Ramstad i Aftenposten lå annonsemengden i oppstartfasen på rundt 3.000. Drøyt ett år senere har Bergens Tidende, Adresseavisen, Stavanger Aftenblad, Fædrelandsvennen og Aftenposten skapt Norges største rubrikkannonsebase ved hjelp av Internett.

Da avtalen med Scandinavia Online ble offentliggjort i forrige uke med en eget dedikert område på SOL, besto basen av over 10.000 annonser.

Den nye avtalen med SOL endrer likevel ikke på forholdet mellom verdensveven og papirmediene.

Annonsører kan ikke annonsere utelukkende på nettet, men forplikter seg til å kjøre rubrikken i én av de fem avisene.

Dessuten er det ikke mulig å putte inn annonser direkte fra SOL. Man må gå omveien om avisenes nettsider for å legge inn en rubrikkbestilling med tekst.

SOL beskriver forholdet på sine nettsider: "Det gjenstår ennå en del arbeid før det er mulig å legge inn rubrikkannonser direkte via internett... Dette arbeidet er vi godt i gang med, men foreløpig må vi henvise til våre partnere i Vis@visen".

Direktør for bedriftssalg i SOL, Monna Nordhagen, sier til digi.no at teksten referer blant annet til det faktum at det ikke er mulig å ha en annonse i vis@visen eksklusivt på nettet.

- Vi ønsker fortsatt å ha redaktøransvar på disse annonsene og har en annonsekontroll, sier salgssjef Ramstad i Aftenposten til digi.no.

Én annonsedag i avisen er i utgangspunkt lik tre dager på nettet. Men man må betale en ekstrasum for nettannonseringen utover de tre dagene. Ifølge Aftenpostens egne annonseopplysninger på web koster det drøyt 90 kroner (inkludert moms) å annonsere på Internett (og tekst-tv) for en trelinjers annonse i løpet av én ekstra uke.

Avisen krever at rubrikkannonsen er på minst tre linjer.

Det essensielle er at man må betale over 200 kroner for tre linjer i Aftenpostens morgenutgave på en vanlig hverdag. Det innebærer totalt nærmere 300 kroner som inngangssum for de korteste rubrikkannonsene hvis man ønsker å annonsere på web mer enn tre dager.

Både Nordhagen og Ramstad opplyser at de arbeider med å utvikle databasen videre, både på innhold og funksjonalitet. Foreløpig er det bare kategoriene bil/båt, stilling og eiendom som ligger inne. Men på lengre sikt skal også andre kategorier inn, områder der SOL Rubrikk og papirutgavene av avisene er konkurrenter i dag.

- Vis@visen er ingen konkurrent til vår tjeneste SOL Rubrikk. Rubrikk dekker nå andre områder, sier Monna Nordhagen. Hun mener at SOLs egen rubrikktjeneste heller fungerer som en tilleggstjeneste, inntil de seks samarbeidspartnerne implementerer flere kategorier i vis@visen.

Til toppen