JUSS OG SAMFUNN

SOL på alle skjermer på Gardermoen

SOL og Green Media Group er i ferd med å legge siste hånd på en avtale om å være innholdsportal på monitorer ved hver gate på Gardermoen flyplass.

Hilde Nyman
9. okt. 1998 - 13:23

Green Media Group (GMG) fikk den lukrative avtalen om å formidle reklamen på den nye hovedflyplassen på Gardermoen.

- Vi har fått avtalen, og skal sikre høy kvalitet på innhold og utstyr. Får vi det ikke så bra som vi vil ha det, blir det ingenting. Vi har Scandinavia Online (SOL) og Schibsted som leverandør av innhold, og dette skal blandes med reklamespotter. Det vil være relevant informasjon for reisende på Gardermoen, blant annet business-nyheter og værmeldinger. Det vil også være informasjon om hvordan trafikken flyter inn til byen, forteller administrerende direktør Stig B. Jakobsen i Green Media.

Ifølge Jakobsen skal SOL ha en fast stab på fire-fem ansatte i en redaksjon som kun skal jobbe med denne tjenesten.

I ankomsthallen vil det være to store monitorer, og i tillegg vil det være 34 monitorer - én ved hver gate.

- Vi regner med at det vil være stor interesse for tjenesten, siden det er mye mindre reklameplass på Gardermoen enn det var på Fornebu. Man kan ha mange kunder med samtidig på denne reklamekanalen, så potensialet er stort i forhold til antall kunder. Man slipper dyre produksjonskostnader med å henge opp og liknende, det er enkelt å skifte ut. Jeg tror annonsemarkedet vil våkne for denne kanalen, sier Jakobsen.

Planen er at tjenesten skal være i funksjon innen 01.01.99.

- Avtalen vil ha en varighet på i overkant av fire år, og vi regner med at om samarbeidet med SOL er fruktbart, vil vi legge samme konseptet ned i kjøpesenterbiten vår. I Steen & Strøm kjeden har GMG monitorer i 23 kjøpesentre rundt om i Norge.

- Det er også planer om å utvide konseptet til Sverige og Danmark. Det ligger i kortene at når vi er størst i Skandinavia på flyplassreklame, så er også svenske Arlanda og danske Kastrup svært interessante, sier Jakobsen som innrømmer at de har begynt å snuse på disse to flyplassene og reklameplass der.

I SOL bekrefter ansvarlig redaktør Niels Røine at de er i ferd med å legge siste hånd på verket med en avtale med GMG.

- Vi er i samtaler med GMG om monitorene på Gardermoen, og har blant annet vært i dialog med Aftenposten som nyhetsleverandør. Det er snakk om å dedikere noen personer i SOL til å jobbe kun mot denne tjenesten, og det er også snakk om skjermene som er på selve Gardermobanen, forteller Røine til digi.no.

- Vi synes dette er veldig spennende, og vi tror denne type publisering kan utvikle seg kraftig fra det vi ser på flyplasser og kjøpesentra i dag. Jeg tror at den reisende eller forbrukeren har et stort behov for informasjon med nytteverdi der og da når det gjelder den type medier. Enten man lander på en flyplass eller er på et kjøpesenter. Med nytte mener jeg da nyheter, værmeldinger, kjøreforhold og liknende, sier Røine.

- Dette er en ganske stor avtale for SOL, betyr den mye etter den siste tids turbulens?

- I øyeblikket er det ikke krisestemning i SOL. Alle ansatte jobber knallhardt, du kan godt skrive at jeg ikke har sett maken. De ansatte jobber hardt for å få 100 prosent fokus på hva SOL skal være og hvordan vi skal oppnå det, sier Røine.

- Hvor mye betyr avtalen økonomisk for SOL?

- Vi blir ikke rike av denne avtalen, er det eneste Røine vil si om den saken.

Det er planen at SOL i løpet av høsten skal inngå avtale med en eller flere innholdsleverandører om leveranse av generelle nyheter til åpningssiden. Røine har tidligere uttalt til digi.no at det i forbindelse med et styremøte i november vil bli klart hvem dette blir.

Han utelukker ikke at nyhetstjenester SOL er i samtaler med i forbindelse leveranse av generelle nyheter til SOL, også er aktuelle i forbindelse med Gardermoen-avtalen.

- For oss er det helt naturlig å bringe inn de som har etablerte innholdstjenester. Men det er ikke gitt at det er Schibsted-publikasjoner vi skal ha avtaler med. Vi vil gå inn i en dialog med de etablerte innholdsleverandører vi skal ha allianse med. Men vi vil ha det beste, og blant andre Aftenposten og VG er av de ypperste leverandører av allmenne nyheter, sier han.

Det er ikke satt noen frist for når avtalen skal være i boks, men Røine understreker at alle avgjørelser blir sett i sammenheng med den generelle strategisatsingen i SOL.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

- Jeg håper det skjer relativt raskt. Men saken må sees i sammenheng med hele budsjettprosessen både hos oss og andre. Vi må være trygge på at det vi gjør er i tråd med den profil SOL skal ha, understreker Røine.

Han er ikke i tvil om at det blir en avtale mellom SOL og GMG, men legger vekt på at denne ikke er signert ennå.

- Det ligger ikke en kontrakt på bordet, men vi er enige om veien videre, avslutter Røine.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.