Målinger for de to siste månedene fra Norsk Gallup Institutt viser en voldsom vekst både når det gjelder bruk og tilgang til Internett i Norge. Den helt ferske leseroversikten fra Gallup over de ulike nettaviser og nettstedene i Norge bekrefter denne veksten.
De aller fleste øker med mange tusen lesere, spesielt på ukentlig surfing.
Gallups WEB-Topp har i oktober foretatt 3.420 telefonintervjuer og viser at SOL har delvis lykkes med sitt mål om økt bruk av nettstedet sitt. Selskapet har gjort noen grep for å beholde leserne inne i tjenesten. Blant annet har den redaksjonelle pekingen til andre nettsteders saker nesten forsvunnet, og de har inngått avtale med NTB for å få oppdatert en mer allmenn profil på stoffutvalget på inngangssiden.
Dessuten hjelper det for en startside som kommer automatisk med Telenor Internett-abonnementet at den generelle tilgangen og bruken øker såpass kraftig.
Det har ført til en vekst fra 379.000 til 405.000 ukentlige brukere i løpet av én måned. På den daglige målingen registrerer Gallup imidlertid en SOLnedgang på 25.000 lesere til 157.000.
Amerikanske Yahoo!, hvor det ikke blir skilt mellom de norske og internasjonale utgavene, er også med i oversikten. Yahoo! øker med 22.000 daglige og 44.000 ukentlige fra september til oktober.
Av de rene nettavisene, er det VG som har inntatt den klart sterkeste posisjonen nok en gang. Etter den traumatiske opplevelsen i august, der tabloid-fienden Dagbladet gikk forbi på daglig lesing og nettredaktør Arne H. Krumsvik kunne småhovere en stakket stund, er det meste tilbake i normalt gjenge i oktober.
Verdens Gang øker med hele 62.000 ukentlige og 8.000 daglige brukere fra september til oktober. Dagbladet henger etter og kjemper med Nettavisen om sølvplassen blant avisene. Begge har hatt en betydelig økning på ukentlig bruk, mens tallene sammenlignet med september har stått nesten stille på daglig bruk. Ukentlig ligger de to mellom 75 og 85.000 brukere bak VG, mens de daglige tallene viser et gap på 32.000 for begge de to nummer-to avisene.
Aftenposten har lenge vært i bakleksa i forhold til sine konkurrenter i Akersgata, men nå er fremgangen betydelig: 11.000 flere daglige og 40.000 flere ukentlige lesere.
I andre enden av tabellen, er det spesielt fire tjenester som nå har etablert seg og kan konkurrere med hverandre. Felles for Din Side, Jobshop, ITavisen og digi.no er at de er nisje- og fagtjenester som retter seg mot spesialiserte målgrupper.
Den klare vinneren er ITavisen som nettopp har foretatt et profilskifte fra gamle Telecom (som igjen var et profilskifte fra Dagens Telecom).
Etter å ha slitt med daglige lesertall på 2.000 og ukentlige på 22.000 i september, gjør den restrukturerte telekomavisen på nett nå et kjempehopp etter en solid markedføringsjobb både på web og på papir.
WEB-Toppen 1998
Publikasjoner | Daglige lesertall 1998 sept. i tusen | Daglige lesertall okt. 1998 i tusen | Ukentlige lesertall sept. 1998 i tusen | Ukentlige lesertall okt. 1998 i tusen |
VG Nett | 113 | 120 | 299 | 361 |
Nettavisen | 88 | 88 | 252 | 288 |
Dagbladet: på nettet | 91 | 88 | 241 | 277 |
Aftenposten Inter. | 44 | 55 | 135 | 175 |
NRK.no | 18 | 26 | 66 | 106 |
DinSide.no | 18 | 15 | 55 | 58 |
TV2.no | 29 | 11 | 95 | 102 |
ITavisen (Telecom) | 2 | 11 | 22 | 58 |
digi.no | 11 | 11 | 36 | 33 |
WEB-Toppen 1998
Nettsteder | Daglige lesertall sept. 1998 i tusen | Daglige lesertall okt. 1998 i tusen | Ukentlige lesertall sept. 1998 i tusen | Ukentlige lesertall okt. 1998 i tusen |
SOL | 182 | 157 | 379 | 405 |
Yahoo! | 77 | 99 | 288 | 332 |
Jobshop | 15 | 7 | 80 | 73 |
(Kilde: Norsk Gallup Institutt - utvalg 3.420 intervjuer i oktober)