SOL plukker digilogger

Scandinavia Online henter inn salgsdirektøren i Digilog som ny sjef for annonsesalget. Jan Perry Voldseth innrømmer at han står overfor en tøff oppgave.

Med et driftsunderskudd for tredje kvartal på 51 millioner kroner for den norske delen av Scandinavia Online i bevisstheten, har SOL nå ansatt en rutinert selger for få fart på annonsesalget. Voldseth har tidligere blant annet solgt reklameplasser for TV3 Norge gjennom Kinnevik-selskapet Airtime.

Direktør for bedriftssalg i SOL, Monna Nordhagen, sier til digi.no at de hadde tatt flere runder, ikke minst til medieformidlerne, for å få den beste kandidaten.

- Vi har hatt flere kandidater å velge mellom. Men det har hatt mye å si at Jan Perry Voldseth har erfaring fra et tradisjonelt medieområde som TV, sier Nordhagen.

Voldseth erstatter Jan Grønbech som har startet som medierådgiver i McCann-Ericksons nye virtuelle reklamebyråkjede, ThunderHouse.

- Det blir ikke noe hvilehjem i SOL. Det er et hardt press for å oppnå resultater. Men det har det også vært i min nåværende jobb, sier Jan Perry Voldseth.

Det siste året har Voldseth prøvd å score bonuspoeng hos annonsørene for reklamekonseptet til Digilog AS gjennom jobben som salgsdirektør. Digilog har fra starten høsten 1996 hatt et tett forhold til Scandinavia Online. SOLs salgsavdeling har solgt annonser for selskapet, og det har vært mulig å laste ned programmet fra SOLs hjemmesider. Voldseth har de siste ukene jobbet på utlån hos salgsavdelingen til SOL et par dager i uken.

Reklameselskapet er langt fra målet om 50.000 nettbrukere ved utgangen av året , og Voldseth innrømmer at de ikke kommer til å nå dette før langt inn i 1998. Med en begrenset brukemasse har salgssjefen hatt en hard jobb med å få inn annonsører til konseptet som baserer seg på at nettbrukerne blir motivert til å se reklame på nettet gjennom premier. Annonsørene fristes til gjengjeld med målstyrt, skreddersydd reklame.

- Vi har hatt en interndiskusjon i Digilog om målene.Jeg er vel blant dem som har vært mer konservativ i anslagene. Uansett har jeg stor tro på konseptet også fremover og kommer til å jobbe mye med det når jeg går over til SOL fra nyttår, sier han og hevder han ble møtt med forståelse da han ga administrerende direktør Martin Eikeland og resten av selskapet beskjeden.

Men er det særlig sannsynlig at du vil få noe tid til å jobbe med din gamle arbeidsgiver når du skal få f res på annonsesalget til SOL?

- Det er såpass tett integrert som det er allerede, så det tror jeg skal gå bra. Dessuten er det mange av de samme annonsørene vi snakker om begge steder, sier Voldseth og er overbevist om at annonsemarkedet på verdensveven kommer til å løsne neste år.

- En del av oppgaven min blir å jobbe mot medierådgivere og formidlere. Det er viktig å påvirke ikke bare annonsørene, men nettverket rundt for å få full gjennomslagskraft i dette mediet. Men jeg mener allerede nå å kunne observere en holdningsendring hos annonsørene, hvor Internett blir inkludert blant de tradisjonelle mediene.

Til toppen