SOL priset til 100 mill

Scandinavia Online er etter egne vurderinger verdt 100 millioner kroner. Denne prisen fremgår av en intern aksjetegning som har vært gjennomført i selskapet. Selskapet regner ikke med å tjene penger inneværende år.

I en intern tegningsinnbydelse for Scandinavia Online ble det lagt ut aksjer til en verdi av mellom halvannen og to millioner kroner til selskapets ansatte. Det er første gang et selskap i Schibsted-gruppen har lagt ut aksjer for salg etter denne modellen.

Tegningen priset selskapet til 100 millioner kroner, opplyser informasjonsdirektør Lasse Gimnes. Analytikere digi.no har snakket med mener det er et attraktivt tilbud de ansatte i SOL har fått. En prislapp på 100 millioner kroner virker rimelig for det norske nettets største innholdsleverandør. Til sammenligning er Nettavisen i dag priset til 66 millioner kroner av markedet.

Administrerende direktør Erik Hagen avviser likevel overfor digi.no at det er problemer med å holde på egne ansatte som er årsaken til at selskapet har invitert til aksjetegning. Fem av ni personer i ledergruppen har det siste halve året forlatt selskapet.

- Vi har stort sett beholdt de menneskene vi har ønsket å beholde. Men aksjeordninger er viktig både for å holde på folk, og for å demme opp for lønnspress, sier han.

De ansatte i SOL har ifølge Gimnes fått tilbud om å kjøpe aksjer for inntil 5.000 kroner i selskapet. Ledelsen i selskapet har fått egne avtaler som går utover denne begrensningen. Aksjene er ikke stemmeberettiget og har en bindingstid på to år.

Spørsmålet er hvordan de ansatte skal få realisert en eventuell verdiøkning, på en aksje som ikke kan omsettes på det åpne markedet. I tegningen er det lagt opp til en bindingstid på to år. Dersom de ansatte slutter i selskapet eller selger aksjene i bindingstiden, må de selge tilbake til Schibsted til samme pris som ved tegningen. Og etter bindingstiden vil det være få potensielle kjøpere på markedet, slik selskapets eierstruktur er i dag.

Flertallet av selskapets ansatte har ifølge Gimnes benyttet seg av tilbudet. Hvor mange aksjer som er solgt til de ansatte kan hverken Gimnes eller Hagen gi noe klart svar på.

- Generelt sett gir vi ikke ut den type opplysninger, sier Hagen.

Scandinavia Online vil ifølge egne beregninger ikke tjene penger inneværende år. Selskapet regner med en vekst i inntektene til neste år, men Gimnes vil ikke spekulere i når dette gir utslag på bunnlinjen.

Til toppen