SOL Referanse mister telefonkatalogen

Telenor Media har besluttet at alle avtaler med distributører av Telefonkatalogen/Opplysningen Online skal opphøre fra 1. mai. Dette berører blant annet brukere av SOL Referanse.

Fra 1. mai vil SOL Referanse/Referanse.no ikke lenger kunne tilby tjenesten Telefonkatalogen Online til sine SOL konto-kunder. Telenor Media har besluttet at alle avtaler med distributører skal opphøre.

Årsaken til dette er, ifølge Birgitte Frisch (informasjonsansvarlig i Telenor Media), at selskapet vil ha kontroll over merkenavnet selv. Tjenesten heter Opplysningen Online.

- I tillegg er distributørene et fordyrende ledd, og det vil bli billigere for våre kunder dersom Telenor leverer tjenesten selv, sier Frisch.

Hun forteller at Opplysningen Online er rettet mot bedriftsmarkedet, og det koster 2000 kroner å installere produktet. Deretter betaler man tre kroner eller mindre per opplysning.

Både Frisch og konserndirektør Peter Darpö i Telenor Media, avviser at beslutningen om å si opp avtalene med eksterne distributører har med Datatilsynets krav om personvern å gjøre.
Her kan du lese om Datatilsynets krav til Telenor
Datatilsynet innrømmer inkonsekvens i katalogsaken

digi.no følger saken, og kommer tilbake med en uttalelse fra SOL Referanse.

Til toppen