SOL selger Reisefeber

SOL selger nok et datterselskap i sin lange jakt på pluss-tall. Den skandinaviske reiseguide Reisefeber er skilt ut og solgt til Venture Partners Multimedia, eid av blant andre Orkla ASA.

Sakte, men sikkert kvitter Scandinavia Online (SOL) seg med datterselskaper for å kunne konsentrere seg om portal og søkemotoren sin. Foreløpig siste selskap som skilles ut er Reisefeber som driver en reiseguide for forbrukere i Norge, Sverige og Danmark. Venture Partners Multimedia overtar en ukjent majoritet i selskapet til en like ukjent pris.

- Vi synes SOL har skapt et bra grunnlag med sin oppbygging av innholdstjenesten Reisefeber i hele Skandinavia, sier Tellef Thorleifsson, som er en av partnerne i Venture Partners-gruppen.

Investeringsselskapet Venture Partners Multimedia eies av blant andre Nettavisen-eier Einar Chr. Nagell-Erichsen og Orkla ASA. Eierskapet består av to fond hvor Orkla eier andeler i begge. Nagell-Erichsen er inne i fond nummer én, mens flere Schibsted-arvinger er inne i nummer to som blir kalt Venture Partners Multimedia II ASA som er det selskapet som har investert i SOL.

Selskapet er øremerket investeringer i multimediesektoren og har blant annet andeler i innholdstjenestene Bilguiden og Jobshop. Nå kjøper de seg altså inn i en skandinavisk reiseguide på Internett som hittil har vært heleid av SOL.

- Vi satser på segmentene bil, jobb, reiser og finans på Internett, sier Thorleifsson. Han opplyser at de jobber med flere finansielle prosjekter på nettet uten at han vil nevne noen spesifikke. Thorleifsson sier de har fokuset rettet mot selskap med digitale plattformer, ikke bare innholdsleverandører på Internett.

Venture eier andeler både i programvareselskapene Seven Mountains og Guru Software.

I den ny-ervervede tjenesten Reisefeber blir investeringsselskapet majoritetseier, mens SOL beholder en andel. Thorleifsson kan ikke oppgi prosentandel fordi det dreier seg om både egenkapital og konvertible lån.

På sikt mener han at det kan komme inn flere på eiersiden.

Venture-partneren mener det ligger et stort potensial i Reisefeber - spesielt i Sverige, med en prisvinnende tjeneste (bladet InternetGuiden), og i Danmark, der den pan-skandinaviske tjenesten er godt utviklet, ifølge Thorleifsson.

Du kan sjekke reisemål på kart, valutakurser og værmelding. Du får opplysninger om tidssoner, forsikringer og vaksinasjoner og muligheter til å booke flyavganger, hotell og leiebil. Scandinavia Online har prøvd å tilby den komplette reiseguiden for reisevillige i hele Skandinavia med redaksjonell hjelp av bladet Vagabond.

I Norge er det Stein Georg Lillemoen i SOL som har hatt ansvaret for den norske versjonen til nå. Han er i dag ute av SOL og Norden-ansvarlig for det internasjonale nettannonseselskapet 24/7, en konkurrent til DoubleClick.

Til toppen