SOL-selskap henter nok en merkevarebygger

Scandinavia Online henter på ny inn en ansatt fra Coca-Cola-systemet. Norske Pål Bruu blir konsernsjef for nettauksjonsselskapet Bid2Day som er 61 prosent eid av SOL.

Coca-Cola er i ferd med å kvitte seg med 6.000 ansatte i en restrukturering av det enorme merkevarekonsernet. For en del tusen kan avskjedigelsen muligens være en exit fra den gamle merkevare- tenkningen og en inngangsport til den nye digitale økonomien.

I hvert fall synes det populært å rekruttere Coca-Cola-ansatte til internettselskaper. Kathrine Mo leder markedsføringen i internettkonsulentselskapet Icon Medialab, mens SOL Norge allerede sitter med to tidligere Coca-ansatte, Kristin Skogen Lund (administrerende direktør) og danske Thomas Gudbjerg (markedsdirektør).

Nå kommer norske Pål Bruu inn som konsernsjef for nettauksjonsselskapet Bid2Day International som skal starte Norges-virksomheten i april. Bruu vil lede holdingsselskapet som vil styre de nasjonale aksjeselskapene.

Ifølge styreformann Klaus Nyengaard er målet for Bid2Day å bli størst i Norden på nettauksjoner, og han mener at Bruu er en mann kapabel til å styre denne ambisiøse satsingen.

I Sverige er Bid2Day godt i gang med satsingen og har også kommet i gang i Danmark. Til sammen har tjenesten 50.000 medlemmer.

I Norge er det usikkert om selskapet vil måtte starte på scratch uten medlemmer. Norske SOL ligger i konflikt med DinSide om drøyt 40.000 auksjonskunder og tapte første runde i rettsapparatet. Det er ikke avklart om SOL anker avgjørelsen.

Nyengaard ønsker ikke å kommentere konflikten, men henviser til Kristin Skogen Lund.

Styreformannen er imidlertid veldig glad for å få på plass en konsernsjef og mener Bruu har mer enn nok erfaring fra sine seks år i Coca-Cola hvor han i fire av dem har jobbet i Sverige med management, markedsføring, salg og distribusjon. De siste par årene har Bruu vært "Director of Immediate Consumption".

- Vi kommer til å jobbe i et management team for å etablere Bid2Day i Norden. Det er første fase, sier Nyengaard til digi.no.

Til toppen