SOL-sjef gikk på dagen

Annonsesjef Jan Grønbech forlot i midten av oktober Scandinavia Online for å starte konkurrerende virksomhet. Nå er Grønbech ikke lenger sikker på at det er det han vil.

Jan Grønbech forlot SOL-imperiet etter drøyt ett år i Telenors favn. Han ble med over fra gamle Scandinavia Online, der han var produktsjef, til nye fusjonsrike SOL.

Nå slutter han for å starte konkurrerende virksomhet. Eller - gjør han det?

- Jeg la inn oppsigelsen min på tirsdag den 14. oktober og ryddet pulten min onsdag, sier en hemmelighetsfull eks-annonsesjef til digi.no.

- Den utløsende faktoren til at jeg sluttet, var at jeg skulle starte konkurrerende virksomhet. Nå er imidlertid det slett ikke sikkert lenger. Det ser muligens ut til å bli noe annet som ikke vil være i direkte konkurranse med SOL, sier Grønbech.

Grønbech vil ikke si noe mer konkret om hva han har eller har hatt i tankene, utover at det ikke dreier seg om noen av de veletablerte selskapene som HjemmeNett eller Interpost.

Administrerende direktør Erik Hagen i SOL bekrefter at Grønbech sluttet for å realisere en idé han hadde syslet med som ville komme i direkte konkurranse med SOL.

- Betyr det at han har vært på vei over i et stort nytt prosjekt?

- Nei, han skulle starte noe fra scratch med noen samarbeidspartnere. Så i størrelse kunne ikke det nye prosjektet hans konkurrere med oss, sier Hagen og legger til:

- Vi hadde noen diskusjoner, og prosessen gikk raskt. Det stemmer at han gikk på dagen, sier Hagen og mener at en slik vurdering blir foretatt fra sak til sak.

- Det er ganske vanlig at ting skjer raskt når det kommer i interessekonflikt med det ansatte driver med i det daglige virket, sier Hagen som jobber for å få på plass en etterfølger ganske raskt.

- Jan gjorde en veldig god jobb for oss. Men det er en tøff jobb han har hatt. Vi bygger i et nytt marked der det kreves mye av den som skal gjøre arbeidet. Dette markedet er mer umodent enn det vi trodde i utgangspunktet.

Det er klart at vi i år kommer til å ligge en god del under annonsemessig enn det vi hadde budsjettert med, sier Hagen til digi.no.

Til toppen