SOL: - Skal ikke ut i Europa

Scandinavia Online er ikke interessert i Europa og har ikke ambisjoner om å knuse selskaper som Lycos og Yahoo!. Men det forhindrer dem ikke å bli ledende i Norden, mener finansdirektør Thomas Ranje (bildet), som mener det er nok vekst å ta av i Norden.

- Vi har ikke planer om å vokse i andre markeder enn Norden. Vi skal med andre ord ikke ut i Europa, sier Thomas Ranje, finansdirektør i Scandinavia Online (SOL) til digitoday.no.
Les om Forrester Research' analyse av portalmarkedet:
SOL ikke blant de fem vinnerne i Europa

Ranje ønsker ikke å kommentere mulige scenarier for hva som kommer til å skje med SOL fremover, men han sier det er nok av vekstmuligheter i det nordiske markedet.

- Vi er på førsteplass i Norge og Sverige, men vi er på en kjedelig andreplass i Danmark og på en åttendeplass i Finland, der er det et stort potensial, sier Ranje.

Han fremholder også at det er store muligheter for vekst på den brukermassen som allerede eksisterer.

- Vi har omtrent 4,5 millioner brukere per i dag. Hver bruker tilbringer i gjennomsnitt ett minutt per dag på SOL. Den samme brukeren bruker kanskje 30 minutter på sin papiravis hver dag, mens gjennomsnittet på TV bruk er oppe i omtrent én time. Klarer vi brukeren å bruke mer tid på oss er veksten ganske stor, sier Ranje til digitoday.no

Ranje trekker opp dette som en av de store kriteriene for suksess, og han er sikker på at SOL greier å holde på brukeren lengre ved å trekke vedkommende lengre ned i tjenestens dybder.

At SOL, ifølge Forrester Research, ikke vil bli en av de fem store i Europa tar Ranje med full ro, men han vil ikke kommentere hva som skjer den dagen alle de store europeiske selskapene kommer for fullt inn i det skandinaviske markedet, som flere eksperter mener kommer til å skje.

– Fremmede makter angriper oss daglig

Hør professor Olav Lysne og direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet diskutere personvern, rikets sikkerhet og det digitale grenseforsvaret i vår nye podkast «Dobbeltklikk».

Til toppen