SOL skal også kapre TV-seerne

Den digitale medieutviklingen endrer dramatisk forutsetningene for kampen om TV-seernes gunst. Fra å være en kamp mellom ulike kanalprofiler, vil TV-seernes lojalitet i økende grad være til det enkelte programmet. Denne erkjennelsen har fått SOL til å inngå et samarbeid med Programbladet og Telenor Satellite Services om en omfattende TV-guide på nettet.

SOL TVGuiden ble lansert i all stillhet tirsdag, vel en måned etter at det nye produktet skulle vært "på lufta", ifølge egenannonseringen som har ligget på nettstedet (se peker i margen til høyre) den siste tiden. På TVGuiden finner du programoversikten til 20 forskjellige TV-kanaler for en hel uke. Innholdsmessig er nettstedet ennå noe amputert, det står ikke noe mer om hvert enkelt program enn tidspunktet for når det skal sendes.

- Vi har ligget litt lavt, ja, medgir informasjonsdirektør Lasse Gimnes i SOL, som forklarer det med at man planlegger en større lansering av TVGuiden senere i år.

- Ambisjonene er store for denne satsingen. Jeg har ikke fått noen dato, men en ny, utvidet og mer avansert versjon av TVGuiden vil bli lansert til høsten en gang, opplyser Gimnes.

Etter det digi.no kjenner til skal SOLs webbyrå, Neo Interaktiv, som utvikler TVGuiden, tilføre tjenesten ny funksjonalitet som agenter, e-post-varsling, ShowView-koder og liknende.

Forventningen til TVGuiden er høy både hos distributøren SOL og samarbeidspartneren Programbladet, som etter hvert skal stå for det redaksjonelle innholdet på tjenesten.

- Vi har stor tro på at vi skal få TV-kanalene til å annonsere tungt etter hvert. Vi kan skilte med sterke lesergrupper, relativt unge folk med høy inntekt og utdannelse, og som bruker relativt mye tid på nettet. Demografisk skiller våre lesere seg positivt ut i forhold til den gjennomsnittlige TV-seer. Veksten fjernsynskanalene har opplevd de siste årene er stort sett kommet blant eldre mennesker, folk med lavere utdanning og ikke så stor kjøpekraft, sier Gimnes.

Dette bekreftes av forskningsleder Knut Arne Futsæter i Norsk Gallup Institutt.

- Med unntak av NRK TO, som kan skilte med flere seere med høyere utdanning enn andre, er det egentlig ikke så store demografiske forskjeller å snakke om mellom de ulike TV-kanalene. Som tommelfingerregel kan du si at den jevne TV-seer blir stadig eldre, uansett kanal-valg, sier Futsæter. Undersøkelser bekrefter at økningen i TV-titting de senere år har kommet blant de minst kommersielt interessante seerne, mens nettbrukeren utgjør en stadig mer attraktiv målgruppe for annonsører.

Dette er også en viktig grunn til at TVGuiden i utgangspunktet blir en åpen tjeneste basert på annonseinntekter. Om dette vil vedvare er imidlertid usikkert.

- Vi sitter og diskuterer hvilke tjenester som eventuelt skal lukkes på SOL til høsten, men noen beslutninger er ennå ikke fattet, sier Gimnes, som ikke tør utelukke at TVGuiden på sikt kan bli en betalt abonnementstjeneste.

Oracles markedssjef Harald Løvvik har overfor digi.no tidligere understreket at den digitale medieutviklingen gjør at den gamle kanal-lojaliteten faller, og vi vil i stedet få mer programorienterte seere.

- Kampen om TV-seerne vil avgjøres i de digitale TV-guidene, er Løvviks postulat.

Gimnes er langt på vei enig, men viser til at det i Norge fremdeles er en tydelig kanalorientering.

- Et eksempel på dét er den amerikanske serien "Baywatch" som hadde rundt 300.000 seere da den gikk på TV2, mens TV3 bare får rundt 40.000 til å følge episodene. I Norge står NRK og TV2 enormt sterkt, og vil nok fortsette å gjøre det ennå en stund, mener SOLs informasjonsdirektør.

At programlojalitet blir stadig viktigere, bekreftes også av de mange planene for fjernsynsoversikter på Internett som er på beddingen. Foruten Programbladet og SOLs TVGuiden, har Telenor Satellite Services registrert domenenavnet www.TV-Guiden.com (denne peker foreløpig til SOLs tjeneste) og Se og Hør Forlaget har registrert domenet www.tvguiden.no (inntil videre bare en blank side).

I tillegg er det klart at regionavisene Aftenposten, Bergens Tidende, Adresseavisen og Stavanger Aftenblad vil gi ut et felles TV- og radiomagasin som skal distribueres i 600.000 eksemplarer hver fredag. Denne satsingen alene forventes å få en annonseomsetning på mellom 50 og 80 millioner kroner i året. Det er usikkert om magasinet også skal publiseres på Internett, men foreløpig er det lite som tyder på det.

På spørsmål om også TVGuiden på sikt skal skilles ut som et eget produkt utenfor SOL, svarer Lasse Gimnes avkreftende:

- Vi må bygge merkevaren SOL. Det er en strategi vi holder fast ved.

Til toppen