SOL stopper DinSide-ekspansjon

Scandinavia Online kjøpte forbrukertjenesten DinSide for å spre selskapet til resten av Norden. Siden har markedet gjort en U-sving SOL har vært nødt til å følge.

Scandinavia Online hadde store planer da de kjøpte forbrukertjenesten DinSide for i mai i fjor for 720.000 aksjer. Da SOL gikk på børs, var aksjene verd 90 millioner kroner. I ettertid er det lett å påpeke at SOL var uheldige med tidspunktet. Nasdaq hadde sin høyeste notering 10. mars og siden har IT-sektoren har tumlet nedover i hopp og sprett. I mai var det vanskelig å spå at fallet skulle bli så langt og dypt.

- DinSide hadde før oppkjøpet intensjoner om å lansere nye versjoner utenfor Norge, men dette er ikke aktuelt for SOL, forteller konsernsjef Birger Steen i SOL til digitoday.no.

I stedet planlegger Steen å etablere deler av DinSide og legge dem inn under selskapets eksisterende portaler i Norge, Sverige og Danmark. Her i Norge har SOL fått en bilseksjon som kobler deg til DinSide.

- Verden ser litt annerledes ut idag enn på våren 2000. Dette har redusert hvor aggressive vi kan være. Muligheten for inntekter er betydelig redusert og det gjør at vi må se på andre modeller. Vi har billigere og enklere måter å rulle ut DinSide-tjenestene enn å etablere nye merkenavn i Sverige og Danmark.

Til toppen