SOL tar beskyldningene på alvor

SOL tar Teleforums anklager på alvor, men mener Teleforum tar ting ut av sin egentlige sammenheng når de blander anklagene sammen med villkårene Konkurransetilsynet satte for SOL.

Et krast brev fra Teleforum til Scandinavia Online datert 2. juli har, om ikke annet, fått SOL til å få opp øynene for at de har misfornøyde kunder. At Teleforum blander dette sammen med Konkurransetilsynets villkår for inngåelse av en fusjon mellom Telenor Nextel og Schibsted Nett møter imidlertid liten eller ingen forståelse:

- At det nye Scandinavia Online skulle ha en nøytral innholdsstrategi og bare være innholdsleverandør for egne kunder, var aldri noe villkår fra Konkurransetilsynet, sier Birger Steen i SOL til digi. - Telenor kunne kanskje vært nøytrale, men Schibsted er et medieselskap og vil aldri kunne være nøytral, fortsetter han.

Når Teleforum i denne saken tar utgangspunkt i at SOL skal være en nøytral innholdsleverandør, er dette en feilaktig oppfatning av hva SOL er og hva som er premissene for SOLs virke. At noen kunder er større og viktigere enn andre og får behandling deretter, er slett ikke uvanlig i næringslivet. Det er snarere det som er vanlig og følgelig er det også praksis hos SOL.

At Teleforum sitter med informasjon om kunder som føler seg dårlig behandlet, tar derimot SOL alvorlig:

- Hittil har vi trodd at vi har vært gode på dette området og vært veldig opptatt av ting som opphavsrett. Dersom Teleforum har avdekket misnøye hos våre kunder er dette noe vi må ta tak i. Det er ubehagelig å få beskyldninger om mistanke om ulovelig kopiering av ideer og tjenester. De må i såfall begrunnes bedre og serveres med opphavsmenn, sier Steen.

SOL vil så fort de er operative igjen ta kontakt med Teleforum for å få en dialog. Er Teleforum villig til å konkretisere påstandene sine eller videreformidle hvilke kunder de har mottatt opplysningene fra, håper SOL å kunne ta opp problemene direkte med de enkelte kunder.

Til toppen