SOL tar seg betalt for hete meldinger

Nå er det slutt på at alt er gratis. For å snu underskuddet, åpnet SOL i dag sin første betaltjeneste. Den varsler deg om mulige stevnemøter.

Scandinavia Online åpnet i ettermiddag sin første betaltjeneste. Som alle andre innholdsleverandører på Internett, sliter selskapet med alt-er-gratis-kulturen.

Mangelen på brukervennlige og billige betalingssystemer har gjort at det nesten bare er Wall Street Journal som tar seg betalt på Internett i dag.

Les om de nye underskuddene: SOL kutter hver fjerde ansatt umiddelbart

SOL har valgt ut tjenesten de skal ta betalt for med omhu. Selskapet opererer nettvenn, en dating-tjeneste for romantiske nettbrukere. Dagens tjeneste, som lar deg legge inn informasjon om deg selv, lese om andre og sende e-post, vil forbli gratis.

Men du kan nå be om å få tilsendt e-post som tekstmelding til mobilen din eller få varsling om nye e-post. Dette koster fem eller tre kroner.

- Vi lanserer varsling som en første test på betalingstjenester. Vi er spent på hvor mye brukerne vil utnytte dette og hvordan systemene fungerer, sier Dag Wigum, teknisk direktør i SOL-konsernet, til digitoday.no.

- Kan vi ta betalt, kan vi tilby nye og avanserte tjenester, sier Wigum.

Wigum forteller at SOL har hele 50.000 registrerte brukere på nettvenn-tjenesten, noe som trolig gjør dem til en av de største dating-tjenesten i Norge ved siden av Sprays Spray Date som har over 43.000 medlemmer.

Fungerer systemet godt i Norge, skal det spres til Danmark, Sverige og Finland.

Til toppen