SOL utfordrer Computerworld i Danmark

SOLs danske IT-nyhetstjeneste på nett, ComOn, har eksistert i snart fire år. Fredag kom den for første gang ut på papir. - Jeg tror vi slår Computerworld, sier SOL-sjef Thomas Gudbjerg.

IT-nyhetstjenesten ComOn, som har eksistert i snart fire år, satser nå på en papirutgave. Første utgave kom før helgen, og papir-ComOn vil hver fredag bringe nyheter, artikler og analyser om det som rører seg innen IT-bransjen.

Nettstedet Comon.dk er en liten solskinnshistorie på det danske internettmarkedet. Med kun to ansatte har de klart å nå en stor leserskare og har rundt én million sidevisninger i måneden. I tillegg er det 21.000 mennesker som daglig mottar ComOns nyhetsbrev per e-post.

Den nye IT-avisen vil inneholde stoff fra nettstedene Peasy.dk, Bitconomy og ComOn, i tillegg til egenproduserte artikler, intervjuer og analyser.

SOL Danmark har et samarbeid med mediehuset Pressmedia, som utgir flere magasiner og nettjenester - blant annet Peasy. Peasy er en konkurrent til ComOn, men når de nå slår seg sammen, er det for å utfordre hovedkonkurrenten Computerworld.

- SOL bidrar med ComOn pluss distribusjon på sol.dk. Her vil det reklameres for både nettjenestene og papirutgaven, sier daglig leder i SOL Danmark, Thomas Gudbjerg til digi.no.

Han vil ikke ut med detaljer omkring budsjetter og finansiering, men legger til at annonsemarkedet er noe helt annet på papir.

Peter Ryming, en av gründerne bak ComOn, er nå redaktør for den nye papiravisen. Han forteller at det er tre redaksjoner som produserer innholdet til papir-ComOn.


- 60 prosent av stoffet er eksklusivt, og 40 prosent er bearbeidet fra nettet. Den eneste konkurrenten er Computerworld, som i disse dager feirer 20-års jubileum i Danmark. Vi vil gjerne gi dem litt konkurranse, sier Ryming som også gjerne vil gi danskene et alternativ til CW.

Et abonnement på IT-avisen ComOn koster rundt 400 danske kroner for 40 utgaver.

Til toppen