JUSS OG SAMFUNN

SOL velger NetGravity

Scandinavia Online velger det amerikanske annonsesystemet NetGravity for å tilby et skreddersydd reklameopplegg for annonsørene.

Herman Berg
16. sep. 1997 - 18:27

Etter lengre tids vurdering av de to dominerende annonsesystemene NetGravity og DoubleClick landet Scandinavia Online på det første systemet. Det innebærer at SOL i mye større grad enn tidligere kan tilby annonsørene målrettet annonsering mot nettbrukerne.

Den amerikanske programvareleverandøren NetGravity har allerede levert et annonsesystem til Nettavisen i Norge. digi.no har også fått opplyst at HjemmeNett vil benytte opplegget på sitt websted fra lansering 25.september. Og nå har altså Norges største annonsetilbyder på Internett valgt å benytte systemet fra 1. oktober.

NetGravity-teknologien utnytter informasjonen som ligger i serverne i mye større grad enn det som blir gjort i dag. Hittil har det vært vanlig å bombardere nettbrukerne med all mulig reklame som man gjør i tradisjonelle medier. NetGravity, DoubleClick og liknende systemer gjør det mulig å utnytte serverinformasjon som hvilke emnekategorier brukerne velger når de beveger seg på et websted.

Dermed kan to forskjellige personer som går inn på samme webside, få opp ulike annonser tilpasset personenes interesser. I tillegg er det også mulig å utnytte serverinfo som demografiske data (alder, kjønn og geografi) pluss tidsperiode personene surfer mest i. Men SOL vil foreløpig la de demografiske datane være og konsentrere seg om surfernes tidsbruk, stedsvalg og emnekategorier

- Vi vil starte forsiktig med dette systemet, sier direktør for bedriftssalg og markedsføring, Monna Nordhagen til digi.no.

- Vi har et ansvar overfor markedet når det gjelder nettannonsering. Vi prøver å bygge opp statusen på Internett i forhold til andre medier. Dessuten kan det lett bli for mange valgmuligheter for annonsørene å forholde seg til, sier Nordhagen, som samtidig vil se på muligheten å inkludere databasen til alle SOL-medlemmene i NetGravity-systemet.

Men som hun sier:

- Det er nok noe Datatilsynet også vil være interessert i å se på.

SOL skal utnytte mulighetene til å variere frekvens og spredning på de annonseplassene som tilbys annonsørene. Det innebærer for eksempel at en mengde ulike annonser kan publiseres samtidig over en kortere tidsperiode.

- Men både NetGravity og DoubleClick (pluss flere andre) tilbyr disse mulighetene. Hvorfor akkurat NetGravity?

- Vi fant ut at bruk av DoubleClick over tid ville bli dyrere enn NetGravity-systemet. I tillegg har DoubleClick en proprietær løsning som ikke kan tilpasses alle systemer. DoubleClick krever også at man bygger merkevaren i Norge med et eget selskap. Og sist, men ikke minst, vi fikk svært gode referanser fra internasjonale aktører som har brukt NetGravity over lengre tid, sier Nordhagen.

Både Associated Press, Forbes, Knight-Ridder og Netscape er blant aktørene som har benyttet NetGravity, mens den mest kjente Double Click-ern er AltaVista.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.