SOL venter hardere annonsetider

Scandinavia Online (SOL) la frem et resultat som var preget av nedgangen i nett-annonsemarkedet, som falt i siste kvartal. SOL- sjef Birger Steen (bildet) er heller ikke optimistisk for neste halvår, men mener at SOL kommer til å holde hva de har lovet markedet.

I dag kom resultatet fra Scandinavia Online (SCO) for fjerde kvartal.

Portal-kjempen hadde i fjor inntekter på 221 millioner svenske kroner. Av disse inntektene kom 58 millioner svenske kroner i fjerde kvartal. Kvartalet før var omsetningen på 54 millioner svenske kroner.

Ledelsen har tidligere sagt at også første kvartal i år blir tøft for selskaper som hovedsakelig lever av annonseinntekter på Internett. Dette bekrefter konsernsjef Birger Steen overfor digitoday.no.

Han mener at første kvartal kan bli hardere enn det fjerde kvartal ble.

Driftsresultatet ble på minus 563 millioner svenske kroner for hele året og av dette kom 189 millioner svenske kroner i fjerde kvartal.

Nettoresultatet for hele året endte på minus 519 millioner svenske kroner.

Portalselskapet velger å gjennomføre kostnadsreduksjoner som skal spare selskapet for 71 millioner svenske kroner årlig. Dette går i første rekke på avvikling av engasjementene i Bid2Day og Netbonus samt omstrukturering av den danske og svenske virksomheten.

- Vi tror at det enda er et et stykke igjen til bunnen når det gjelder etterspørsel fra dotcom- selskaper, noe som kan gjøre første kvartal verre enn fjerde kvartal, sier Steen som legger til at SOL forbereder seg på et hardere første halvår enn det man tidligere hadde ventet.

Det var derfor selskapet tok en del kostander i fjerdekvartal, forklarer Steen, som mener at SOL nå er trimmet og i god form til å møte utfordringene i halvåret som kommer.

- Man må spørre seg om det er på tide å sette på bremsene eller om man skal fortsette å ekspandere i markedet. Vi tror at SOL skal gjøre begge deler. Vi skal fortsatt vokse, men vi skal være ekstremt gjerrige og kostnadsbevisste, sier Steen til digitoday.no.

SOL har 702 millioner svenske kroner i kassa, og Steen forteller at nedgangen i annonsemarkedet ikke vil gjøre det nødvendig å hente inn ytterligere kapital. Hva gjelder lønnsomhet svarer Steen at SOL fremdeles holder seg ved sine mål.

- Vi hadde ved børsnoteringen kommunisert at vi skal nå lønnsomhet innen siste kvartal 2003. Det målet har vi sagt at vi skal slå, og det står vi på. Vi skal greie å være før det, sier Steen.

Til toppen