SOL vil beholde markedsandel

I 1999 satser Scandinavia Online på lønnsomhet og på å beholde sin andel av det norske Internett-markedet.

Scandinavia Onlines (SOL) forventninger til 1999 og annonsemarkedet på Internett er å prøve å beholde den plassen de har klart å opparbeide seg.

- Vi regner med at markedet vil være på rundt 100-120 millioner kroner, og målsettingen vår er å beholde vår markedsandel. I dag regner vi med at vår markedsandel er på rundt 20-30 prosent, sier administrerende direktør Kristin Skogen Lund.

I 1998 har omsetningen på ren webannonsering blitt beregnet til 18 millioner kroner. Skogen Lunds beregninger tilsier at SOL vil ende på maksimum 36 millioner kroner i år, det vil si at de kan komme opp i en fordobling i 1999.

Mediebyrået Carat har i et revidert estimat for i år kommet til at annonseinntektene på Internett vil bli på rundt 100 millioner kroner i nettoomsetning (etter fratrekk av rabatter).

Skogen Lund, som i år vil ha tittelen publisher (adm.dir. og ansvarlig redaktør), regner med at SOL skal bli lønnsomt innen år 2000, slik sjef for multimedia i Schibsted, Sverre Munck har stilt krav om.

Etter den turbulente høsten med oppsigelser, kan det se ut til at nettselskapet nå går roligere tider i møte. Det siste tallet på ansatte i SOL er 47 personer.

- Vi er ferdig med oppsigelsene nå, og det blir ikke flere organiserte oppsigelser, bekrefter hun.

Til toppen