SOL vil ikke gamble lenger

SOL Games kommer ikke til å være med videre i SOL-systemet til tross for at tjenesten har 400.000 sideoppslag i uken og bare overgås av SOL-forsiden og Kvasir. Alle tjenester blir nøye vurdert når SOL nå tar en gjennomgang av hele virksomheten.

Sol Games sier i egenreklamen at den er "Skandinavias største spillsite". Tjenesten befinner seg i SOL-systemet både i Norge, Sverige og Danmark, men nå forsvinner den norske virksomheten.

Dette skjer til tross for at tjenesten er en av SOLs mest trafikkerte.

- Jeg har fått beskjed om at SOL Games ikke blir en del av SOLs portefølje videre og mottatt den formelle oppsigelsen, sier Petter Horntvedt i SOL Games.

Han har drevet SOL Games i Norge og koordinert et sett med frilansere som har bidratt med stoff til tjenesten. Den har først og fremst består av omtaler og anmeldelser, men også nedlastinger av demoer, rene online-spill og pekere til andre spillsteder på nettet.

SOL Games har i gjennomsnitt 400.000 sideoppslag i uka og har inntil nylig bare blitt slått av forsiden og Kvasir. De to sistnevnte tjenestene står for til sammen 70 prosent av trafikken på SOL, som var var på rekordhøye 4,99 millioner oppslag sist uke.

Horntvedt har vært med siden Schibsted Netts dager (startet i august 1996) og synes det er trist at han nå må gå.

- Det er leit at de ikke ser verdien og potensialet i spilltjenesten. Men jeg får bøye meg for den strategi som er valgt. Fra et ledelsessynspunkt har jeg forståelse for at dette skjer, sier han.

Problemet er at tjenesten, i likhet med de aller fleste andre av SOL-tjenestene, ikke gir avkastning. Hvor stort underskuddet er på SOL Games, vil ikke Horntvedt si noe om.

Administrerende direktør Kristin Skogen Lund vil nødig diskutere skjebnen til hver enkelt av de rundt 20 nisjetjenestene som SOL sitter med i dag, tjenester hun karakteriserer som dybdetjenester.

Hun gjør likevel et unntak når det gjelder SOL Games når Petter Horntvedt allerede har uttalt seg:

- Det ligger helt klart en verdi i en tjeneste som har såpass høy trafikk. Ett alternativ kan være å selge SOL Games til andre aktører. Vi ser på ulike former for drift av tjenester fremover. Det er viktig å innse at vi ikke kan være eksperter og drive spesialtjenester på alle områder, å knytte bånd til samarbeidspartnere blir da en av mulighetene vi har, sier Skogen Lund.

SOL-ledelsen vurderer hva de skal beholde selv, kjøpe inn av tjenester fra samarbeidspartnere eller selge ut, eventuelt legge ned. Det går på taktiske vurderinger i forhold til forbedring av driftsresultatet på kortere sikt, kontra strategiske vurderinger der verdien av hver enkelt seksjon estimeres på lengre sikt.

Det dreier seg ikke minst på hvor mye annonsørene er villig til å betale for en kritisk masse med nettbrukere; mindre trafikk og færre nettbrukere behøver ikke automatisk bety mindre interesse blant annonsørene. Kvalitetsbrukere som faller innenfor profilen blir nå viktig for SOL.

Men Skogen Lund vil ennå ikke gå ut med hva som skal være SOLs kjerneområde der de beholder spesialkompetansen. Og hva som skal bygges rundt.

- Det er viktig å understreke at vi går gjennom alle seksjonene og vurderer dem rent forretningmessig. Ingen av de ansatte blir bedømt utifra om de er gode nok eller ikke. Vi kunne i utgangspunktet solgt dem til prisen av fotballspillere, så ettertraktet er våre ansatte. Vi har fått mange henvendelser av utenforstående som er på jakt etter folk, sier hun.

Etter det digi.no forstår er også SOL Helse og SOL Skole i faresonen. Det skal ha blitt bestemt på et tidligere tidspunkt å avvikle disse. Trafikken er da også svært lav, under 40.000 oppslag per uke.

Skogen Lund vil imidlertid ikke kommentere andre enkelt-tjenester.

Til toppen