Gründer og utvikler Steinar Overbeck Cook hater å være daglig leder. Nå får han mer tid til utvikling etter å ha solgt SendRegning til Unit4 Agresso.

Solgte fakturasuksess

– Å være daglig leder er ikke noe for meg, sier utvikler og gründer.

Onsdag ble det kjent at programvareselskapet SendRegning AS blir kjøpt opp av Unit4 Agresso.

Pressemeldingen som orienterte om oppkjøpet var så kjedelig at digi.no bestemte seg for å finne bakgrunnen for oppkjøpet og historien bak.

På slutten av 90-tallet skulle programmerer og gründer Steinar Overbeck Cook sende en faktura. Det var lettere sagt enn gjort.

– Jeg synes det var veldig irriterende å installere en programvare for å gjøre det. Jeg lette over alt etter en nettjeneste, men de eneste jeg fant var noen amerikanske. Ingen norske. Men jeg er jo programvareutvikler så jeg lagde en tjeneste selv, sier Overbeck Cook til digi.no.

I 2003 så SendRegning.no dagens lys, og det startet rolig.

– Det var en enslig kunde i begynnelsen, men så begynte det å stige, sier Cook som forteller at det ikke var uvanlig med en ny kunde hver time etter at ryktet om den nettbaserte, og svært enkle, tjenesten begynte å spre seg blant næringsdrivende landet rundt.

Cook er en veteran i den norske IT-bransjen. Han skrev sitt første program i 1976, og har startet opp tre selskap i tillegg til SendRegning. Hans CV strekker seg innom selskaper som Fast, Telenor og en rekke andre selskaper og prosjekter.

Men mest kjent er han kanskje for CRM-selskapet Million Handshakes, som han startet i 1995. Selskapet ble solgt til Piteny Bowes og var en av de store suksessene i IT-sektoren ved årtusenskiftet.

Da digi.no snakket med han i 2001 hoppet imidlertid Cook av.

– Gullkort på SAS er et sykdomstegn, sa han den gangen.

– Jeg hater å være daglig leder, det er kjedelig, sier Cook til digi.no i dag og forteller at han ser frem til å jobbe videre med utviklingsteamet og Unit4 Agresso sine folk på nye prosjekter beslektet med SendRegning.

– Jeg vil holde på med IT. Men det er viktig å understreke her: Jeg solgte til Unit4 Agresso fordi jeg ville. Etter å ha arbeidet med SendRegning så åpnet det seg opp en pandoras eske av muligheter og interessante utfordringer innen elektronisk samhandling mellom bedrifter. Her er det en stor upløyd mark. Men i dette markedet var vi ikke alene. Vi måtte ha flere muskler og et større miljø, sier Cook som fortsetter:

– Vi måtte enten ha eksterne investorer, eller finne en industriell partner. Men en finansiell investor var utelukket. De har penger, men ikke noe mer og er lite interessert i å involvere seg utover det, sier Cook som valgte å selge til Agresso. Skjønt, det manglet ikke på interesserte kjøpere. Både selskap som kunne tenkt å kjøpe for å legge ned (og bli kvitt en brysom konkurrent) og de som ville utvikle selskapet, hadde banket på.

– Like barn leker best og det var i Agresso vi passet best inn faglig, sier Cook som vil fortsette i selskapet.

Utfordringene nå er å utvikle nye samhandlingssystemer for små, mellomstore og store bedrifter i både Norge og internasjonalt.

– Det siste ti årene har det vært web og e-post, men nå kan systemene begynne å samhandle. Dette trigger oss, sier Cook til digi.no.

Lurer du på hvor mye han fikk betalt for sin regningsfrustrasjon? Vi også. Men da vi spurte hvor mye penger Agresso hadde lagt på bordet svarer Cook slik:

– Du trenger ikke engang spørre. Det svarer vi ikke på, er det korte svaret på det spørsmålet.

    Les også:

Til toppen