Solid løft i PC-salget

Mange ventet lenge, men nå kjøper bedrifter og private PCer igjen. HP er den store vinneren i høst.

Tall fra de største PC-leverandørene indikerer at PC-salget i tredje kvartal nå løfter seg solid. Dette er et godt tegn for en bransje der PCer er brød og melk. Det kan også være en godt tegn på generelt bedre tider i IKT-bransjen.

Men det kan også være at kundene ikke har så stort valg. Svært mange bedrifter, men også privatpersoner, har utsatt den vanlige treårs-utbyttingen. Men etter fire, fem eller kanskje til og med seks år har man ikke lengre noe valg.

I følge Finansavisen er HP den store vinneren i tredje kvartal. Selskapert solgte 51.406 PCer og PC-servere. Dette er en vekst på hele 49 prosent fra samme kvartal i fjor. Salget av bærbare maskiner løftet seg 85 prosent.

Fujitsu Siemens solgte 23.587 maskiner, noe som gir fall på 17 prosent fra i fjor. Dell følger hakk i hæl med 22,752, noe som er et løft på 26 prosent fra i fjor.

I følge Finansavisen forsetter vridningen mot bærbare maskiner. Salget av stasjonære maskiner har løftet seg 13 prosent fra i fjor, mens salget av bærbare steg med 41 prosent.

Men totalttallene dette er regnet ut fra er svært usikre. Regnestykket til Finansavisen inneholder bare 10 leverandører. At alle smålevernadørene som ikke er nevnt bare har solgt 2000 maskiner er alt for lavt. Blant annet mangler leveranøder som Medion (Rema/Elkjøp), Multicom, Totaldata, Mamoz og PC-utstyr.

Totalsalget er derfor trolig langt større enn den totalen på 143.040 maskiner Finansavisen estimerer.

Til toppen