Solid salgsøkning for PDA-er i Europa

Salget av håndholdte dataenheter i Europa har vokst kraftig det siste året, viser en ny undersøkelse.

En undersøkelse gjort av britiske Canalys viser at omsetning for håndholdte dataenheter i EMEA-området var 52 prosent større i andre kvartal i år enn i tilsvarende periode i fjor. EMEA-området omfatter Europa, Midt-Østen og Afrika.

Med håndholdte dataenheter mener Canalys vanlige PDA-er, men også avanserte mobiltelefoner som smartphones og typiske bedriftsmobiler med støtte for toveis datasynkronisering. Selskapet skiller likevel mellom dataorienterte og taleorienterte enheter, hvor smartphones og avanserte mobiltelefoner hører hjemme i den siste kategorien.

Veksten har vært overraskende stor for de dataorienterte enhetene. Mange har tidligere ment at PDA-ens storhetstid er over, og tall har tidligere vist kraftig nedgang i salget. I Europa var derimot veksten i salget av PDA-er fra andre kvartal 2003 til andre kvartal 2004 på hele 43 prosent. Veksten av de mer taleorienterte enhetene var enda høyere, hele 57 prosent.

I markedet for de dataorienterte enhetene, har nå HP gått forbi PalmOne og er dermed markedsleder. Salget av Palm-produkter har sunket det siste året, mens HP har hatt en omsetningsvekst på 64 prosent i andre kvartal av 2004 i forhold til samme kvartal i fjor. Også selskaper som Medion, Mio Technology og Yakumo har solgt flere enheter, mens Toshiba, NEC CI og ViewSonic har opplevd lavere salg.

- Dette forteller at det forsatt er et betydelig potensial i det håndholdte markedet i EMEA, til tross for de negative nyhetene som kommer fra andre deler av verden, sier Chris Jones, direktør og senioranalytiker i Canalys, i en pressemelding.

- Men det er klart at ikke alle drar nytte av dette på den samme måten. De mindre kjente merkene tar betydelig markedsandeler gjennom forhandlere, særlig gjennom svært konkurransedyktige navigasjonspakkeløsninger, mens større IT-merker, som for eksempel Dell og Toshiba, har liten betydning, sier Jones.

Når det gjelder de taleorienterte enheten, er det de Symbian-baserte enhetene som dominerer med en markedsandel på 94 prosent. Ifølge Canalys taper derimot Microsoft andeler etter et relativt godt første kvartal. I i andre kvartal hadde selskapet en markedsandel på omtrent fire prosent. PalmSource, gjennom Treo 600, økte andelen til rett i underkant av to prosent.

85 prosent av de Symbian-baserte enhetene ble levert av Nokia.

- Nokia er fortsatt den eneste leverandøren med et bredt, segmentert og jevnlig oppfrisket utvalg av Symbian-enheter, sier analytiker Rachel Lashford i en pressemelding.

- Sony Ericsson har demonstrert at selskapet er villig og i stand til å svare på tilbakemeldinger fra brukere gjennom å tilby stadige forbedringer til selskapets smartphone, men fortsatt tilbyr selskapet bare ett produkt, sier Lashford, som mener at Nokias konkurrenter vil ha små muligheter til å stjele andeler fra Nokia før de får et bredere utvalg.

Tabellen nedenfor viser salg og andeler til de største leverandørene i andre kvartal 2003 og 2004.

Leverandør Q2 2004   Q2 2003   Vekst Q2'04/Q2'03
Antall Andel     Antall Andel    
Alle enheter 2.579.460 100,0 % 1.695.950 100,0 % 52 %
Nokia 1.351.400 52,4 % 838.650 49,5 % 61 %
HP 254.300 9,9 % 154.600 9,1 % 64 %
palmOne 200.920 7,8 % 213.700 12,6 % -6 %
Sony Ericsson 149.500 5,8 % 164.750 9,7 % -9 %
Medion 96.150 3,7 % 47.450 2,8 % 103 %
Andre 527.190 20,4 % 276.800 16,3 % 90 %
Dataorienterte 898.250 100,0 % 627.520 100,0 % 43 %
HP 254.300 28,3 % 154.600 24,6 % 64 %
palmOne 177.790 19,8 % 211.860 33,8 % -16 %
Medion 96.150 10,7 % 47.450 7,6 % 103 %
Others 370.010 41,2 % 213.610 34,0 % 73 %
Taleorienterte 1.681.210 100,0 % 1.068.430 100,0 % 57 %
Nokia 1.351.400 80,4 % 838.650 78,5 % 61 %
Sony Ericsson 149.500 8,9 % 164.750 15,4 % -9 %
Siemens 61.490 3,7 % - 0,0 % NA
Andre 118.820 7,1 % 65.030 6,1 % 83 %
Til toppen