Solid salgsvekst for Sony Ericsson

Sony Ericsson har opplevd en kraftig økning i mobilsalget, og tar dermed for alvor opp kampen mot konkurrentene.

Sony Ericsson solgte 10,4 millioner telefoner i andre kvartal. Det er en økning på hele 55 prosent i forhold til tilsvarende kvartal i 2003, hvor det ble solgt 6,7 millioner telefoner. Salget var også bedre enn analytikerne hadde ventet.

- Sony Ericsson er fornøyd med å kunne rapportere at selskapet har gått med overskudd i fire kvartaler. Resultatene reflekterer fortsatt sterk etterspørsel for våre bilde- og multimedia-telefoner, sier toppsjef Miles Flint i Sony Ericsson.

Flere nye telefoner er nylig lansert, deriblant Sony Ericssons første UMTS-telefon Z 1010 og K700 som er en multimedia GSM-telefon for high end-markedet.

Sony Ericsson fikk et resultat før skatt på 113 millioner euro i andre kvartal mot et underskudd på 102 millioner euro i samme kvartal i fjor. Det er sterkere enn ventet fra analytikerne, som hadde forventet et resultat på 97 millioner euro. Driftsinntektene økte med 34 prosent fra 1,13 til 1,50 milliarder euro.

    Les også:

Sony Ericsson fortsetter dermed den kraftige veksten, og tar for alvor opp kampen mot konkurrentene Nokia, Motorola og Samsung. I første kvartal økte Sony Ericsson markedsandelen fra 4,7 til 5,6 prosent, ifølge Gartner.

Nokia tapte derimot store markedsandeler, og havnet i første kvartal under 30 prosent i markedsandel, ifølge Gartner. Samsung økte markedsandelen fra 10,8 til 12,5 prosent, mens Motorola økte markedsandelen fra 14,7 til 16,4 prosent.

Til toppen