Solid svensk mobilvekst

Den svenske mobiloperatøren Comviq økte antall abonnenter med 92.000 i tredje kvartal. Økningen kom i hovedsak gjennom flere solgte kontantkort-abonnement.

Den svenske teleoperatøren NetCom AB (tidligere NetCom Systems AB) la frem sine resultater etter tredje kvartal tirsdag ettermiddag. Resultatene viser solid vekst for mobiloperatøren Comviq som eies av NetCom AB.

Etter tredje kvartal hadde Comviq 1.155.000 mobilabonnenter hvorav 518.000 kontantkort-abonnenter. Økningen det siste kvartalet var på 92.000 kunder hvorav 80.000 er nye kontantkort-abonnenter. Det siste året er antallet abonnenter steget med 500.000.

Comviq har en stabil avgangsrate (churn) på 20 prosent.

Samtaletiden per abonnent per måned var 116 minutter i tredje kvartal mot 112 minutter i andre kvartal, og 100 minutter i tredje kvartal 1997. Disse tallene er eksklusive kontantkortkundene og gjelder kun utgående trafikk.

Omsetningen i Comviq var på 796 millioner svenske kroner i tredje kvartal, en økning på 554 millioner svenske kroner det siste året. Driftsresultatet økte fra 292 til 445 millioner svenske kroner i samme periode.

Omsetningen per kunde var 393 svenske kroner per måned i tredje kvartal mot 366 kroner i tredje kvartal 1997 og 391 kroner i andre kvartal i år (også dette tallet er eksklusive kontantkort-abonnenter).

I september startet Comviq et forsøk med lokal mobiltelefoni i Umeå, Växjø og på Gotland. Kunden kan her ringe for rundt 40 øre minuttet til det faste nettet i hele Sverige og til andre Comviq- og Tele2 Mobil-abonnenter i området.

I tredje kvartal har NetCom AB tilegnet seg en post på 48 prosent i den estiske mobiloperatøren Ritabell og inngått intensjonsavtale om kjøp av to mobilvirksomheter i Litauen (det ene selskapet heter Bite GSM).

NetCom AB eier gjennom datterselskapet Comviq International 25 prosent av NetCom ASA i Norge.

Til toppen