SOLkongens store dag

Fredag ettermiddag vil 120+ ansatte i Schibsted Nett og noen fra Telenor Online få orientering om livet etter jul. Erik Hagen, Norges nye "SOL-konge", orienterer da staben om hvordan Scandinavia Online AS skal organiseres i fremtiden. Men finnes det et liv etter jul? Kan SOLkongen og hans SOLdater løpe fortere enn hyllevarespøkelset?

Spørsmålet alle stiller seg er hva slags strategi Scandinavia Online velger for fremtiden. Det som foreløpig er signalisert ut er at selskapet skal være en tilrettelegger for andre innholdsleverandører. Allerede ifjor høst inntok Scandinavia Online en strategi som innebar at man selv skulle holde seg strengt unna egen innholdsproduksjon. Denne strategien er fornuftig, og Erik Hagen kan velge å videreføre den, eller gjøre slik som Schibsted Nett har gjort - å selv være både en innholdsskaper og en innholdstilrettelegger. Sannsynligvis betyr dette siste valget at Scandinavia Online/Schibsted Nett velger å vinke farvel til de fleste innholds-kundene sine. Det er i lengden ikke holdbart å måtte konkurrere med "trykkeriet" sitt. Dette er en relevant, om ikke nødvendigvis åpenbar sammenligning.

Om SOL velger å bli en nøytral tilrettelegger av andres informasjon, er dilemmaet like stort. Både SOL og Schibsted Nett har lenge flytt på sine dobbeltroller: De var både infrastruktur-tilbydere og "gateway" for de som ønsker å profilere seg på nett. Nå mister SOL dette aktivumet. Telenor Online seiler sin egen sjø, og skal nå rendyrke den tradisjonelle Telenor-rollen: Å tilby kommunikasjonsteknologi - infrastruktur - slik at kundene kan a) komme seg på nett, b) selge varer, tjenester og informasjon til de som kommer seg på nett.

Det er en langt mindre sexy profil, men desto mer stødig, konservativ og gullkantet. På nett skal vi som kjent alle sammen, enten det er for å konsumere eller tilby ting som kan konsumeres.

Hva er det igjen til Scandinavia Online? SOL kan bli en slags "datasentral" for kunder som heller vil at applikasjonene, innholdet og tjenestene skal kjøres hos en aktør som garanterer for sikkerhet, backup og andre ting man helst ikke vil bekymre seg for i det daglige.

Men som datasentral er selskapet som en fersk nykommer å betrakte.

Det er overhodet ingen grunn til å tro at tradisjonelle datasentraler - eksempelvis giganten Telenor Teamco - vil sitte og se på at de kanskje viktigste tjenestene i fremtidens datasentralvirkelighet overlates til en "nybegynner" i markedet.

Og nå trenger jo ikke Telenor Teamco å ta de samme "politiske" hensyn til Telenor Onlines Scandinavia Online som de har gjort før. Tradisjonelle datasentraler har meget lang erfaring og kompetanse på virksomhetskritiske, transaksjonsbaserte systemer, og de har en forholdsvis lojal kundekrets i banker og andre virksomheter som nå se Internett som sin viktigste markedsplass i årene fremover, og som nødvendigvis også bli viktige premissgivere for tjenesteutviklingen.

Ikke tror jeg at Schibsted ønsker å bli sittende som en aktør som konkurrerer på denne arenaen i årene fremover heller. Like lite som de til syvende og sist følte seg komfortabel i rollen som et "televerk", gjennom satsningen på Schibsted Nett.

Det største problemet for Scandinavia Online er det vi kan kalle "hyllevarespøkelset". Det ligger en innebygget dynamikk i IT-industrien, en dynamikk som innebærer at alt noen måtte finne på å introdusere av nye teknologiske snurrepiperier før eller siden vil bli noe du kan installere på din Windows NT-baserte server, og kjøre selv. Du får full kontroll, rimelige løsninger og er ikke overlatt i hendene til en aktør som slett ikke har tid til deg.

Vi ser allerede nå at prisene ramler som stein. Web-servere og internett blir funksjonalitet du får med på kjøpet av operativsystemene eller serveren. Faste leide linjer blir rimeligere og rimeligere, og snakker vi om et forholdsvis kort perspektiv frem mot 1. januar 1998 - den store frigjøringsdagen for alle telemonopol-hatere - vil teknologien som skal til for å knytte deg opp mot Internett i megabit-hastighet være innen rekkevidde for lommeboken til de fleste bedrifter.

Så hva er det igjen til Scandinavia Online? Annonser, kanskje? Tross alt er SOL og Schibsted Netts hjemmesider også hjemmesiden til 100.000 private internett-abonnenter, og det må da være lukrativt å annonsere på disse sidene?

Jada, innenfor et rimelig tidsperspektiv. Men har Scandinavia Online noen garanti for at de får beholde sin begunstigede posisjon som "hjemmesiden pr default" til nye internett-abonnenter? Scandinavia Online eies av Telenor Plus AS sammen med Schibsted AS, ikke av Telenor Online - som skal levere internett aksess. Adm dir i Telenor Online, Bent Brugård, er en nøktern, men meget smart forretningsmann, som ikke er kjent for å gi ved dørene. Jeg kan vanskelig forestille meg at han gladelig gir fra seg den gedigne markedsplassen som ligger i dette uten i det minste å få klekkelig betalt for det.

Og selv om en slik avtale skulle foreligge, er det nå bare et spørsmål om tid før hjemmeside-problematikken blir borte. Brukerens desktop vil bli hjemmesiden til Internett, og i kampen om denne plassen finnes det foreløpig bare to mulige vinnere i sikte: Microsoft og Netscape.

Selv om SOL skulle greie å beholde den ettertraktede plassen som "eier" av godtfolks inngangsportal til det elektroniske univers, hvordan skal de greie å vedlikeholde den verdien som ligger i hjemmesidene? SOLs rolle er mye likt Narvesens rolle: En fasade hvis fremste formål er å signalisere at her inne kan man kjøpe blader, aviser, tobakk og pølse med brød. For Narvesen er det greit, for selskapet har et de facto monopol, men ingen kan opprettholde et de facto monopol på et medium hvor det er så lett å bygge sine egne fasader, og hvor aktører som Microsoft og Netscape har en stor egeninteresse i å hjelpe deg med det.

Narvesens fasader er da heller ikke et betydelig annonsemedium sammenlignet med de verdiene som ligger hos dem som faktisk eier innholdet. "Content is king", hevdet lenge en klan av slagord-elskere i det amerikanske nett-synsermarkedet. Andre påstod at "context is king". Begge har rett. Men SOL kan ikke ha noe content, og spørsmålet er om noen har bruk for SOLs kontekst.

Internett er et direktemedium hvor distributører i stor grad er overflødiggjort, i det minste for tjenester som ikke krever en ekstrem grad av leading edge teknologi. Og her er kanskje Scandinavia Onlines mulighet: Å sørge for at de hele tiden ligger to hestehoder foran i implementering og praktisk tilrettelegging av ny teknologi; å kontrollere og eie teknologien som ligger så langt fremme at det ikke er blitt hyllevare ennå; å sørge for at deres kontekst til enhver tid ligger så langt fremme at front-løperne ikke har annet valg enn å lene seg mot den kompetansen som ligger der.

Men det er en kostbar strategi. En ekstremt kostbar strategi. Schibsted og Telenor har sikkert råd til det. Men har de lyst til det?

Strategien til Scandinavia Online og dets potensielle fallgruver skråstrek gullgruver vil presenteres av Erik Hagen fredag. Personlig er jeg svært spent på hvilke svar han kommer med. Det tror jeg at jeg deler med minst 120 andre mennesker. Som mange vil vite har jeg selv arbeidet med Scandinavia Online, den gang i Telenor Onlines regi. Mitt forhold til prosjektet, og nå fra 1. januar selskapet Scandinavia Online, er av blandet natur. Jeg ønsker de mer enn 120 "SOLdatene" all mulig lykke på reisen videre, men innrømmer gjerne at jeg har vanskelig for å se hvilken fremtid de går i møte. Det er rett og slett litt skummelt, spør du meg.

Formodentlig har Hagen svarene klar. Det er vel nettopp derfor akkurat han er utpekt til adm dir i Scandinavia Online AS.

Til toppen