SOLs globale redningsmenn

Det spiller ingen rolle hvor mange kursjusteringer og refokuseringer Scandinavia Online (SOL) foretar seg. SOLs skjebne er fullstendig utenfor selskapets kontroll, skriver medieredaktør Herman Berg i dagens kommentar.

At SOL er et pengesluk og svir av millioner er knapt noen nyhet lenger. Den konservative hovedaksjonæren Schibsted (sammen med de statlige telekomselskapene Telenor og Telia) ser ut til å ha uendelig tålmodighet med sin omstridte multimediebaby som strør om seg med penger i hytt og pine.

Resultatet i 1998 blir muligens marginalt bedre enn i fjor; et par titalls millioner forbedring skaper likevel ikke forvetninger til at SOL vil se svarte tall før årtusenskiftet. Muligens vil også tidligere konsernsjef for økonomi og finans i Schibsted, Sverre Munck, som nyopprykket styreformann i SOL, sørge for kostnadskutt.

Etter utskillelsen av teknologene i SOL System er det igjen 80 ansatte i SOL AS, og det er lite sannsynlig at alle disse beholder jobben.

Men SOL vil fortsatt være en opplæringsanstalt for det norske Internettet, hvor eksterne aktører kommer viftende med feite sjekker og utnytter potensiell utålmodighet og misnøye blant SOL-ansatte. Som digi.no tidligere har dokumentert har alle de ansatte i salgsavdelingen i selskapet (nærmere 20) enten forlatt skipet eller skiftet arbeidsoppgaver i løpet av halvannet år, noe som gjør at både kunder og kolleger stadig får nye ansikter å forholde seg til.

Det er likevel de siste dagers signaler som er ment å snu stemningen internt og skape et forventningens sus blant medieobservatører. Scandinavia Online skal få skikkelig fart på trafikken til nett-tjenesten ved å utnytte rettighetene på CNN Interactive også i Norge. Det skal også skaffes en profesjonell innholdspartner som kan levere allmenne nasjonale nyheter.

Adjø IT-folk og innovatører; nå skal man ta det fulle skritt inn i forbrukerland.

Den viktigste endringen blir imidlertid å integrere Kvasir inn i startsiden, slik at søk og katalogdelen er det som møter brukerne, ikke minst førstegangsbrukerne som kjøper sine startpakker gjennom Telenor Nextel.

Hvorfor dette ikke er blitt gjort på et langt tidligere tidspunkt, er en gåte, ikke minst fordi Kvasir har kunnet vise til en viss suksess.

Alle disse endringene, som også inkluderer en netthandelbutikk, er vel og bra og kan sannsynligvis skape en viss bevegelse på inntektsiden og i annonsemarkedet.

I realiteten spiller det ingen rolle hva som blir gjort. SOL kan gjøre hvilke sjakktrekk de vil; fortsatt vil ledelsen se ut som noen stakkars bønder som desperat leter etter de riktige hestene å kaste subsidiene etter.

Utviklingen på den kommersielle delen av det norske Internettet er avhengig av helt andre aktører enn de som beveger seg både på det norske og det nordiske markedet. Satser man penger på annonsefinansierte nett-tjenester vil det være globale annonsører som bestemmer tempoet på de nasjonale annonsemarkedene.

Gladnyhetene for det norske internettmarkedet kom derfor ikke fra Scandinavia Online sist uke, men fra USA hvor en av verdens største merkevareannonsører dro i gang en tverrfaglig konferanse med hovedmål å aksellerere internettannonseringen.

Det er når Procter & Gamble signaliserer at de kan tenke seg å bruke 80 prosent av et årlig annonsebudsjett på vanvittige 23 milliarder kroner på nettet innen fem år, at SOL og andre forbrukertjenester på nett kan begynne å slå i gong-gongen.

Det er når Unilever allierer seg med Microsoft og America Online at SOL-kongen Erik Hagen endelig kan begynne å få blund på øynene, også om natten.

Da begynner nemlig potetgull- og isannonsører som Maarud og Diplom-is kampen om superbannerne. Da kommer nemlig også Lilleborg på banen, et TV-vennlig selskap som putter et par hundre millioner kroner i den norske annonsepotten årlig.

For når de multinasjonale gigantene hopper, skvetter de nasjonale avdelingene og samarbeidpartnerne og utfører ordrene til punkt og prikke.

Også i Annerledeslandet Norge..

Til toppen