SOLs schizofrene avisprofil

En tidligere annonsesjef i SOL er helt uenig i at SOL er en avis, KDL synes det er et godt spørsmål, mens redaktørforeningen ikke en gang har satt seg skikkelig inn i hva SOL er. - Vi er store og driver med mye på en gang, sier redaktør Per Borglund i SOL iD.

SOLs advokat Cato Schiøtz presenterte en definisjon av SOL under et seminar om ytringsfrihet i Stavanger i forrige uke (se relatert sak i høyre margen).

Blant annet inkluderte definisjonen en original tredeling av redaksjonell virksomhet; redaksjonell egenproduksjon, redaksjonell produksjon med partnere og redaksjonell produksjon/annonser.

digi.no tok derfor en runde til ulike aktører i mediebransjen med spørsmålet:
Er SOL en nettavis?

- Det er et jævlig godt spørsmål, sier generalsekretær Per Morten Hoff i Kontor og Datateknisk Landsforening.

- SOL er en slags oppslagsside, delvis nyhetsavis og delvis nyhetsagent. Men de er kanskje heller agent enn avis. Jeg tror de er litt mer enn en nyhetsagent, kanskje en utvidet nyhetsagent, sier Hoff til digi.no.

Dagens Næringsliv har kategorisert SOL som "nettavis" og "nettpublikasjon" ved flere tilfeller i forbindelse med Norsk Gallups "Web-topp".

- Vi har gjengitt nettsted-undersøkelsen til Norsk Gallup og kalt dette en nettavis-undersøkelse uten å ta videre stilling til dette, sier journalist Bjørn Eckblad.

- Vi konsentrerer oss om å måle nettsteder, og tar ikke standpunkt til om nettstedene er nettpublikasjoner eller ei, sier forskningssjef i Norsk Gallup Institutt, Knut-Arne Futsæter. Han forteller at det foreløpig ikke er planer om å foreta en omkategorisering av nettstedene i "Web-toppen".

Generalsekretær i Norsk Redaktørforening, Nils E. Øy har ikke satt seg spesielt inn i hva SOL er.

- Om man definerer en avis som en publikasjon som må følge redaktørplakaten og Vær Varsom-plakaten, er SOL veldig mye. De leier ut plass på nettet, men driver også med egne publikasjoner som hører inn under redaktørplakaten. Den redaksjonelle biten av SOL hører under denne plakaten, mener Øy.

Jan Grønbech i Thunder House som tidligere har jobbet som annonsesjef i SOL, sier han iallfall er sikker på hva SOL ikke er.

- Jeg er helt uenig i at SOL er en avis. Spør man dem selv, hadde de nok ikke klart å definere det. SOL er en "default"-side for dem som har Internett-abonnement gjennom Telenor. Å se på SOL som en nettavis på linje med ordentlige nettaviser, slik mange gjør når SOL blir stilt sammen med blant annet VG, Nettavisen og Dagbladet som "nettaviser", blir feil, sier Grønbech.

- De har en bitteliten redaksjon som ikke leverer mye nyheter av verdi. De linker til andre, men burde slutte å skrive selv, sier Grønbech.

Redaktør Per Borglund i SOL iD-redaksjonen, som blant annet har bakgrunn fra Hjemmet og VG, har vært med å utforme syv punkter som definisjon på hva Scandinavia Online er.

Borglund forsvarer helt og holdent den redaksjonelle virksomheten blant alle de andre virksomhetene.

- Vi er store og driver med mye på en gang. Blant annet gjelder det satsing på egen redaksjonell tjeneste, sier han og mener ikke at redaksjonen er spesielt liten, slik Grønbech påstår.

- Vi er 16 stykker i redaksjonen. Det inkluderer blant annet vaktsjef og redaksjonssjefer, sier Borglund og mener de driver vanlig redaksjonell virksomhet som i en tradisjonell avis.

De 16 inkluderer også Kvasir-redaksjonen der det sitter indekserere og oversettere for søketjenesten Kvasir.

- Med alle de ulike virksomhetsområdene innen SOL, kan det ikke oppstå rollekonflikter?

- Det kan nok oppstå enkelttilfeller hvor dette kan være et problem.

- I hvilke tilfeller?

- Jeg kommer ikke på noen i farta. Men jeg ser jo at det kan oppstå enkelte kollisjoner hvor rollene er uklare, sier Borglund.

Han vil imidlertid ikke putte striden om scientologi-sidene i denne konfliktbåsen. SOL har flere ganger sperret Andreas Heldal-Lunds hjemmesider om scientologi-kirken etter påtrykk fra scientologene.

- Det er en forretningsmessig vurdering som faller under en annen virksomhet i SOL. Det er i den saken direktør Morten Stenslands ansvarsområde. Jeg er tilhenger av full ytringsfrihet og mot enhver form for sensur, sier han.

- Hvordan forholder SOL-redaksjonen seg i saker der SOL er involvert?

- Det er helt uproblematisk. Vi har skrevet flere ganger om SOL, og vi skriver om SOL som om det skulle være en hvilken som helst annen aktør, hevder han.

I forbindelse med de allerede omtalte Gallup-tallene, har SOL, etter at de ble med på undersøkelsen like før jul, uten unntak skrevet om seg selv med positive vinklinger. SOL iD har sammenlignet SOL med blant andre tabloidavisene på nett i artiklene:

"Rekordhøye SOL-tall.....knuser VG og Dagbladet i fersk undersøkelse".
"Ny SOL-rekord - mens VG taper terreng"
"SOL over hele landet" er tre ulike nyhetsoverskrifter plukket fra SOL iD i forbindelse med presentasjonen av tallene.

I nyhetsingressene står det blant annet at:
"SOL og administrerende direktør Erik Hagen har allerede fått en stor og verdifull julegave".
"Med 152.000 daglige lesere er SOL nå nesten like stor som de tre neste - VG, Nettavisen og Dagbladet - til sammen".
"SOL står høyere og høyere på den norske Internett-himmelen".

- De positive vinklingene er redaksjonelle vurderinger som gjøres underveis. Hadde SOL gått til helvete hadde vi selvfølgelig også vinklet sakene slik, sier Borglund.

- Følger dere redaktørplakaten?

- Absolutt. Vi følger redaktørplakaten.

Borglund synes ikke redaksjonen blander kortene når SOL markedsfører sitt eget papirmagasin på redaksjonell plass i webutgaven av SOL iD.

"Nå er januarnummeret av iD på vei til abonnentene og kioskene. Denne gangen er Norges største Internettmagasin på hele 84 sider!...", kan man blant annet lese i en ingress.

- Omtalen fungerer som en teaser for eget blad. Dette er ikke noe vi skriver om jevnlig, og jeg har ingen problemer med å publisere dette. SOL-medlemmene får jo dette bladet om de vil eller ikke, så vi har jo strengt tatt ikke noe stort behov for å markedsføre publikasjonen, sier redaktøren som er ansvarlig for SOL iD både på trykk og på web.

Til toppen