SOLs syv ansikter

Å definere SOL er ikke lett. Er det en nettavis, en gateway, en annonsedistributør? SOL definerer seg selv som syv forskjellige ting i en oversikt. Her spenner definisjonen fra avis til distributør.

Senere tids nettstatistikker har aktualisert spørsmålet om hva Scandinavia Online (SOL) egentlig er.

I Norsk Gallups undersøkelse av lesertall på noen av Norges største nettsteder, blir SOL kategorisert sammen med og sammenliknet med nettutgavene til VG, Aftenposten og Dagbladet og nettavisene Nettavisen og digi.no. I denne kategoriseringen har det i media blitt referert til "SOL og andre nettaviser".

Advokat Cato Schiøtz, som representerte SOL på et seminar om ytringsfrihet i Stavanger i forrige uke, presenterte der en skisse som forklarte hva SOL er. Skissen ble utarbeidet for Schiøtz av Scandinavia Online selv. Den skulle, i forbindelse med en forutstående rettsak, fungere som bevis for at advokatens rettferdiggjøring av at SOL ikke er en aksessleverandør.

Men definisjonene skapte samtidig ytterligere forvirring om SOLs profil.

SOL kan deles i syv ulike virksomhetsområder - ifølge SOL selv.

- Man kan ikke forholde seg til SOL som en enhetlig aktør. SOL kan deles inn i syv områder: redaksjonell egenproduksjon, redaksjonell produksjon med partnere, redaksjonell produksjon/annonser, distribusjon, annonser, utleie serverplass og brukergenererte tjenester, sa Schiøtz.

- På mange måter driver SOL som en avis. Det første området redaksjonell produksjon er egentlig ren avisproduksjon i gåseøyne. Redaksjonell produksjon med partnere er en blandingsform hvor SOL står for det redaksjonelle innholdet. Det er for eksempel tjenester som Børs, Gourmet og Barnesiden, mente Schiøtz.

Den tredje kategorien: redaksjonell produksjon/annonser er ifølge en fotnote på skissen "vanskelig å definere. En åpningsside der vi samler nyheter og pekere til tjenester/tilbud fra reisebyrå o.l.". Eksempler på sider som går under denne definisjonen er Ferie og Reiser.

- Dette er ikke redaksjonelt stoff og krever kun beskjeden innsats fra SOL. SOL er primært en distributør eller formidler på linje med Narvesen eller en postombærer, sa Schiøtz.

Til toppen