- Som lyn fra klar himmel

Administrerende direktør i AST, Lars Frydenlund, er ikke særlig fornøyd med avgjørelsen AST har fattet om å legge ned Desktop-salget i Europa. - Dette kom som lyn fra klar himmel, og var lite passende med tanke på de utsiktene vi hadde for inneværende år, sier Frydenlund til digi.no.

Allerede i desember måtte AST ta konsekvensene av sviktende salg og krympende markedsandeler som selskapet har lidd under de siste årene. En markedsandel på 1,8 prosent mot slutten av 1996, var ved utgangen av 1997 redusert til 0,8 prosent. AST reagerte den gang med å si opp 1100 medarbeidere - ikke særlig hyggelig for selskapet som også i april 1997 sa opp en rekke ansatte.

Til tross for krisesignalene var ingen av de ansatte i AST Norge klar over at selskapet ville legge ned desktop-salget før meldingen kom mandag morgen.

- Det kom som et sjokk for oss alle, sier administrerende direktør i AST Norge, Lars Frydenlund, til digi.no. Han forsikrer likevel at det ikke er snakk om oppsigelser i den 12 mann sterke norske organisasjonen.

- Vi satser på naturlig avgang - og på sikt vil nok organisasjonen reduseres noe, sier Frydenlung.

Ifølge Frydenlund solgte AST mellom 15.000 og 16.000 desktop-PC-er i Norge i 1997, og Frydenlund regnet med betydelig vekst i inneværende år etter at selskapet la om strategien ifjor. Fra å satse på hjemmemarkedet i 1996, fokuserte AST på bedriftsmarkedet i 1997. Men strategiskiftet kostet: AST tapte betydelige markedsandeler i 97 - til tross for positiv utvikling i salget av stillegående PC-er mot slutten av året.

AST legger nå ned desktopsalget og vil i stedet satse på salg av bærbare datamaskiner. Selskapet ønsker å videreføre dette salget gjennom sitt eksisterende nettverk av distributører og forhandlere.

Per i dag benytter AST seg av Scribona, SMG og Ingram Micro mens de største forhandlerne er Telenor Bedrift og Office-kjeden.

Til toppen