Sommeren ga svak nedgang i nettlesing

Norsk Gallups Web-Topp for sommeren viser at folk har andre ting å gjøre i finværet, men at det tar seg opp igjen i august.

Norsk Gallup har gått over til tremåneders flytende målinger for å få mer nøyaktige og stabile tall på intervjurundene sine. Siste rapport, Web-Toppen for mai, juni, juli/august 2000 viser en generell svak oppgang hos mange nettsteder, men langt fra nok til å veie opp for nedgangen fra første kvartal.

Oversikten over utviklingen fra første til annet kvartal kan du lese her.

Et par av tallene er det verdt å merke seg, blant annet VGs lesertall.

Målinger fra analysebyrået AC Nielsen plasserer VG på sjette-plass blant hjemmesurferne, mens VG her havner på tredjeplass.

Les også: Panelmåling: SOL klart større enn VG, i digitoday.no tidligere denne uken.

Det er også verdt å merke seg at den norske søkemotoren Kvasir ikke befinner seg i AC Nielsens topp fem, mens den ligger klart på andreplass hos de spurte i Gallups undersøkelse.

AC Nielsen måler surfernes hjemmebruk ved hjelp av en Java-applikasjon installert på over 2000 datamaskiner, mens Gallups målinger foregår ved telefonintervju.

Norsk Gallup har brukt 8786 intervjuer for disse målingene, noe som betegnes som et høyt antall. Web-Toppen er en dekningsundersøkelse, og sier ingenting om hvor mange oppslag brukeren har gjort på nevnte side i forbindelse med sine besøk.

Nytt er også oversikten over URL-adressene til nettstedenes hovedsider, og denne viser at det har det sneket seg inn en mindre feil. Til tross for at Altavista ikke har noen norsk portal har de fått plass i undersøkelsen. Og har med sine 602.000 ukentlige brukere adskillig flere enn Yahoo!, som er målt på både norsk- og engelskspråklig portal.

Fem av de ti øverste er nyhetstjenester, og spenningen de nærmeste månedene vil bli hvor NRK.no etterhvert havner. Nå ligger de på 19. plass, og ifølge NRKs sjef for digitale medier, Tor Fuglevik, skal de bli størst på nettet innen 16 måneder.

Iløpet av sommeren har de røket ned tre plasser, så Fugleviks ambisjoner, som du kan lese om her, må kunne betegnes som spenstige.

Her er et utvalg tall på ukentlige lesere fra Web-Toppen, og stikk i strid med god regnskapsskikk har digitoday.no valgt å presentere de gode tallene i rød farge, og minus-tallene i blått.

Gallups WEB-topp Antall ukentlige lesere
August 2000 2. kvartal 2000 Endring i tusen
INTERNASJONALE TJENESTER
AltaVista.com, 4. plass 602.000 620.000 - 18.000
Yahoo!, 7. plass 436.000 469.000 - 33.000
ALLMENNE NYHETSTJENESTER
VG Nett, 3. plass 705.000 649.000 56.000
Nettavisen, 8. plass 399.000 392.000 7000
Dagbladet:på nettet, 5. plass 524.000 507.000 17.000
Aftenposten, 10 plass 267.000 304.000 - 37.000
TV2.no, 9. plass 292.000 298.000 - 6000
NRK.no, 19, plass 126.000 122.000 - 4.000
Dagens Næringsliv, 22. plass 103.000 92.000 9000
PORTALER
SOL, 1. plass 753.000 755.000 - 2000
msn.no, 16. plass 144.000 164.000 - 20.000
Startsiden.no, plass 484.000 465.000 19.000
HjemmeNett, 30. plass 52.000 48.000 4000

Spray.no, 12. plass, 170.000 - -

FAGAVISER PÅ NETT
DinSide, 12. plass 170.000 175.000 - 5000
digitoday.no, 26. plass 66.000 66.000 0
IT-avisen, 24. plass 74.000 81.000 - 7.000
PCWorld, 31. plass 48.000 57.000 - 9000
Hegnar Online, 23. plass 81.000 88.000 - 7000
ANDRE TJENESTER
Finn.no, 11. plass 199.000 196.000 3.000
Gule Sider, 15. plass 151.000 136.000 15.000
Bilguiden.no, 19. plass 111.000 116.000 - 5000
Eiendomsnett.no, 14. plass 155.000 130.000 25.000
SOL Børs21. plass 107.000 103.000 5000
Jobline, 31. plass 48.000 55.000 - 7000
StepStone, 18. plass 122.000 121.000 1000
Auksjons.net, 38. plass 30.000 41.000 - 11.000
Organizer.net, 41. plass 26.000 23.000 3000
Ebud.no, 38 plass

Nettdoktor, 25. plass
Kvasir, 2. plass

Varelotto, 37. plass

Everyday.com, 19. plass

SmartShopper.no, 38. plass

30.000

70.000
724.000

41.000

111.000

30.000

39.000

66.000
726.000

45.000

112.000

36.000

- 9000

4000

- 2000

4000

- 1000

- 6000

Til toppen