Sommerfred i strid om annonse-lenking

Schibsted likte ikke at konkurrenten lenket til dem, men har de gitt seg, mener Rubrikk.

Schibsted, eier av blant annet VG og nettjeneste Finn.no, har vært en agressiv aktør på nettet i mange år - både når det gjelder å bygge vellykkede tjenester og når det gjelder å saksøke konkurrenter.

Tidligere i våres følte Schibsted seg igjen truet av en ny aktør, Rubrikk, som hadde laget et søketjeneste som lar brukere lete på tvers av mange norske kjøp-og-salg-tjenester, blant annet Finn.no. (Se bildet under)

Schibsted truet med å saksøke Rubrikk.no, noe som gjenvekker den såkalte lenkedebatt som både Schibsted og Google har slåss rundt tidligere: Kan du ikke lenke helt fritt på internett? Hyperlenker til og fra forskjellige nettsteder er nettopp dette som har skapt internett, men kan innholdseiere nekte å bli lenket til av aktører som Google og Rubrikk?

Schibsted forsøkte så å stoppe Rubrikk.no ved å fore dem med feilaktige data, påstod Rubrikk.no. Schibsted vurderte også å saksøke Rubrikk.no.

Nå ser det Schibsted har gitt seg, forteller Adil Osmani, markedssjef i Rubrikk.no til digi.no.

Schibsted har sluttet å forsøke å sperre Rubrikk ute og lar Rubrikk hente alle data de trenger fra Finn.no slik at Rubrikk kan la brukere søke i også Finn-annonsene.

- Schibsted ser ut til stilletiende å godtatt vår virksomhet. De ser vel at de får trafikk fra oss og ser at dette er noe begge parter tjener på. Jeg synes det er synd at vi måtte bruke så mye tid dette, sier Adil til digi.no.

- Vi har ikke besluttet noe mer, dette har ikke noe hastverk. Vi er grunnleggende uenige i hva de gjør, men vi har ikke tatt noen endelig avgjørelse, sier Frode Nordseth, direktør for forretningsutvikling til digi.no.

Til toppen