JUSS OG SAMFUNN

– Sony bryter markedsføringsloven

Forbrukerrådet mener at PlayStation 3-kundene er nærmest rettsløse.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
27. jan. 2011 - 11:58

Da spillkonsollen PlayStation 3 kom på markedet, var det blant annet mulig å installere Linux på den, slik at enheten kunne brukes omtrent som en vanlig pc. Denne muligheten, kalt «Other OS», fjernet Sony i april i fjor ved hjelp av oppdateringer som har blitt sendt via nettilkoblingen til enheten. Begrunnelsen skal ha vært sikkerhetsrelatert.

I løpet av 2010 mottok Forbrukerrådet flere klager angående dette. Forbrukerrådet har nå, etter en gjennomgang av brukervilkårene for PlayStation 3, bestemt seg for å klage inn Sony inn for Forbrukerombudet for brudd på markedsføringsloven.

– Sony gir seg selv rett til å endre og fjerne funksjoner ved spillkonsollen etter eget godtbefinnende. Vi anser dette som et opplagt brudd på markedsføringsloven og ikke minst på tilliten mellom produsent og forbruker, sier fagdirektør Thomas Nortvedt i Forbrukerrådet, i en pressemelding.

Thomas Nortvedt er fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerrådet. <i>Bilde: CF Wesenberg/Kolonihaven.no</i>
Thomas Nortvedt er fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerrådet. Bilde: CF Wesenberg/Kolonihaven.no

- Digitale tjenester er ikke omfattet av forbrukerlovgivningen og kan dessverre ikke behandles av Forbrukerrådet. Resultatet er at forbrukeren ofte må forholde seg til avtaler som gir svært få rettigheter, forteller Nortvedt.

- Når Sony via nettkoblingen til spillkonsollen kan fjerne viktige egenskaper under dekket av at dette er en oppdatering, så viser det hvor dårlig stilt den digitale forbrukeren i realiteten er.

Det at produsenten gis fysisk tilgang til produktet via Internett, kombinert med brukervilkår som gir produsenten fullmakt til å gjøre nærmest hva han vil, gjør at forbrukerne – ifølge Forbrukerrådet – stiller svært svakt.

- De aller fleste som benytter digitale tjenester ønsker at tjenestene utbedres gjennom oppdateringer. Disse endringene er ofte nødvendig for at produktet skal fungere til forbrukerens forventning. Samtidig finnes eksempler på at produsenter benytter muligheten til å fjerne funksjonalitet og endrer egenskaper til det dårligere, uten at brukeren har mulighet til å motsette seg endringene, sier Nortvedt.

Han mener at det må settes en grense for hva som kan anses som rimelige endringer av produktene vi kjøper.

– Avtalevilkår som gir produsentene fri tilgang til å nedgradere produktet eller redusere funksjonalitet er urimelige og i strid med markedsføringsloven. Når det brukes begreper som oppdateringer og oppgraderinger, vekker det berettiget forventning om at kvaliteten på produktet blir bedre, ikke at man risikerer å sitte igjen med et dårligere produkt, avslutter Nortvedt.

Selve klagen som er sendt til Forbrukerombudet, er tilgjengelig her.

I denne saken representeres Sony i Norge av Advakatfirmaet Haavind.

– Vi har ikke anledning til å kommentere denne saken, skriver advokat og partner Helge Olav Bergan i en e-post til digi.no.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.