Sony Ericsson er egentlig tredje størst

Mobilbølgen i fattiger land skaper tall som kan leses på flere måter. Sony Ericsson er større enn man tror.

Mobilsalget rundet i 2006 en milliard solgte mobiler etter en ekstermvekst på hele 25 prosent. Årsaken er en voldsom vekst i fattigere land.

Dette har skapt store utfordringer i en bransjen som er vant til å selge stadig mer avanserte mobiler i stedet for å kutte prisene. Det har mange måttet gjøre, men ikke alle. Dette skaper skjeve tall, for man kan se seg blind på markedsandeler.

Teller man mobiltelefoner spiste Motorola og Sony Ericsson markedsandeler, men med sin fokus på musikk- og kamera-modeller har Sony Ericsson hatt sin vekst i den rikere delen av verden og vokser således langt mer når man teller salg og inntekter.

Regnet i dollar, er Sony Ericsson nå faktisk tredje størst etter å ha gått forbi Samsung for første gang, påpeker anlyseselskapet Strategy Analytics. Sony Ericsson løftet omsetningen til 4,9 milliarder dollar, mens mobildivisjone til Samsung økte til 4,6 milliarder dollar.

Her er oversikten over antall solgte mobiler og markedsandeler i 2005 og 2006:

Til toppen