Sony Ericsson har giret opp i det stille

Nokia er størst, delvis takket sitt enorme utvalg, men Sony Ericsson har giret opp kraftig og lover enda mer.

Å være størst er ofte resultat av en positiv sirkel-effekt. Er du størst, kan du finansiere utvikling og lansering av et større utvalg enn konkurrenten din, noe som øker inntektene og igjen bidrar til dine utviklingsevner.

Dette er nok en sterk bidragsyter til Nokias tunge markedsledelse.

Dette lover nå Sony Ericsson å gjøre noe med. Selskapet skal fordoble sin lanseringstakt, lover nestsjef i selskapet, Jan Wäreby, overfor nyhetstjenesten di.se.

Og selskapet er allerede gått i gang med denne prosessen. Sony Ericsson Norge lister nå opp 38 GSM eller 3G-modeller som enten er i salg eller kommer, mens Nokia Norge lister opp 55 mobiler. Men selskapet forteller at det er bare rundt 20 av disse modellene som faktisk er i utbredt salg i Europa.

Dette er stillingen etter at Sony Ericsson hittil i år har lansert flere mobiler enn hva selskapet gjorde i hele 2005. Fortsetter det i samme tempoet, vil Sony Ericsson ha lansert over 30 telefoner i år.

Tallene understrekes av selskapet nettside for eksisterende og kommende modeller. Hele 12 mobiler er lansert og venter på å komme i salg.

Det eneste skåret i gleden er at Sony Ericssons flaggskip om dagen, er at salgsstart av har-alt-modellen P990 blir stadig mer utsatt.

Årsaken til den offensive holdningen er enkel: Ericsson holdt på å gå konkurs etter dotcom-kollapset, men har bedre tall både hos Ericsson og Sony Ericsson de siste årene gjort at selskapet har kunnet gire opp. Sony derimot sliter.

Til toppen