Sony Ericsson må bli mye billigere

Sony Ericsson har lykkes med avanserte mobiler, men det er ikke nok, medgir toppsjef Miles Flint.

Sony-Ericsson har løftet salget kraftig de siste årene med sin satsning på avanserte mobiler i tre kategorier: Avanserte smart-telefoner som P900-serien, kamera-mobiler og særlig musikk-mobiler.

Men Sony-Ericsson-sjef Miles Flint er åpenbart likevel bekymret for Nokia og deres storskala-fordeler. Han mener derfor at Sony-Ericsson må blir en av de tre største. Og for å bli det varsler Miles Flint egentlig en kursdreining i et intervju med Wall Street Journal.

Problemet til Sony Ericsson er at selskapet kan ikke bare satset på dyre og avanserte mobiler skal de bli større. Selskapet meldte seg tidligere ut av lavpris-modell-krigen om markeder som Kina og India. Kanskje trodde Sony-Ericsson på alle som spådd at aktører som Nokia ville bli presset ut av billige kinesiske produsenter, men det har ikke skjedd: Kunder i lavkost-land vil ha vestlige mobiler.

Nokia har dermed fått et nesten-monopol det raskt voksende indiske markedet med en markedsandel på 70 prosent , mens Sony Ericsson bare har 6 prosent, skriver Wall Street Journal.

Nå medgir Miles at Sony Ericsson må satse på billig-modeller og selskapet har lansert flere slike mobiler i det siste som blant annet mangler kamera. Men dette krever nye logistikk og produksjonsmodeller, for marginene er mye lavere. Og foreløpig mangler selskapet de helt billigste modellene.

Miles forteller at det indiske markedet har noen særkrav - fordi folk bor så tett, kreves det at ringelyden er høyere enn i vesten.

Til toppen