ANALYSER

Sony Ericsson og Motorola spiser andeler

De asiatiske mobil-produsentenes fremtog er stoppet, men hvor blir det av de tynne Nokia-modellene, spør Gartner.

24. aug. 2006 - 08:46

Gartner la dag frem tall for det globale mobilmarkedet i dag og tallene er hyggelig lesning sett med nordiske øyne - de to nordiske aktørene, Nokia og Sony Ericsson spiser markedsandeler.

standene om at de asiatiske aktørene, særlig Samsung og LG, men også alle de små kinesiske aktørene ville vinne, har altså foreløpig slått feil.

Samtidig blir markedet tøffere - her i Norge faller nå veksten i mobilsalget og det gjør det også internasjonalt. Men alt er relativt - markedet vokser fremdeles 18,3 prosent fra samme kvartal i fjor.

Om Nokia spiser eller mister markedsandeler avgjøres av hvilket kvartal man ser på. I forhold til andre kvartal i fjor har Nokia økt sin markedsandel, men markedslederen har tapt andeler i forhold til første kvartal i år, skriver det svenske nyhetsbyrået Direkt.

Men tallene spriker ganske omfattende med hva analyseselskapet IDC la frem tidligere i uken - IDC mener Nokia nå har 35 prosent, mens Gartner sier 33,6 prosent av det globale salget.

Sony Ericsson har i økt sin markedsandel fra 6,1 til 6,7 prosent over et år og tar dermed tilbake plassen som verdens fjerde største mobilprodusent fra sørkoreanske LG.

Men det er Motorola er den store vinneren - takket være sine sylslanke Razr-modeller. Motorola har løfte sin markedsandel fra 17,7 til 21,9 på et år.

Dette får Gartner til å etterlyse slankere modeller fra både Nokia og Sony Ericsson, alle de andre har fulgt etter Motorola på grunn av deres suksess med Razr-telefonene. Nokia har snublet en gang før - selskapet så ikke trenden med brett-sammen-telefoner og betalte dyrt for dette i 2004.

Samsung faller fra 12,9 til 11,1 prosent og fra 6,7 til 6,3 prosent.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.