Sony Ericsson spiser opp markedsandeler

I påsken la Sony Ericsson frem tall som viste en voldsom vekst og en dobling av overskuddet.

Sony Ericsson la frem kvartalsresultatene for første kvartal på torsdag mens nordmenn hadde påskeferie.

Omsetningen økte med 55 prosent til 1.992 millioner euro og det ble solgt 13,3 millioner mobiltelefoner. Resultatet endte på 151 millioner euro, opp fra 70 millioner året før.

Administrerende direktør Miles Flint opplyste på en telefonkonferanse for investorer at selskapet har en markedsandel på seks til syv prosent.

- På noen markeder har vi imidlertid over ti prosent, sa Flint også.

Snittprisen på mobiltelefonene var 149 euro. Det er høyere enn tidligere og forklares med leveranser av dyre og avanserte mobiler til de japanske operatørene KDDI og NTT Docomo.

- Vi tror ikke at snittprisen blir høyere enn dette resten av året, sa Flint ifølge di.se.

Eierne Sony og Ericsson tar ut et utbytte på 247 millioner euro.

Til toppen