ANALYSER

Sony Ericsson taper markedsandeler

Sony Ericsson er den store taperen i markedet for mobiltelefoner i årets første kvartal.

4. mai 2006 - 09:37

Sony Ericsson taper markedsandeler

Analysebyrået Isuppli har sett på mobilmarkedet i årets første kvartal og kommet frem til at Sony Ericsson er den store taperen.

De hadde en nedgang på 17,4 prosent i sin produksjon av mobilenheter og markedsandelen datt ned fra 6,6 til 6 prosent. Det svensk-japanske selskapet beholder allikevel femteplassen i markedet.

Totalt sett falt antallet leverte mobiltelefoner med 9,5 prosent fra siste kvartal ifjor til 220 millioner enheter i årets første kvartal. Isuppli tror allikevel at det vil bli godt salg i år og henviser til at første kvartal tradisjonelt er et svakt kvartal. Sammenlignet med samme kvartal i fjor var det en vekst på 26 prosent.

Analysebyrået tror det vil bli solgt 932 millioner mobiler totalt i år.

Det går bedre for Samsung og Motorola. De tar begge innpå markedslederen Nokia og hadde en fremgang på tross av totalmarkedets nedgang. Koreanske Samsung vokste med 6,6 prosent og Motorola hadde en fremgang på 3,1 prosent.

Nokia har nå en markedsandel på 34,1 prosent, en knapp nedgang fra 34,3.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.