Sony og AOL inngår "bredbåndspakt"

Verdens største produsent av forbrukerelektronikk inngår et samarbeid med verdens største medieselskap om å utvikle nye produkter for høyhastighetsnett.

Nå skal det endelig bli fart på bredbåndsbruken.

Det er i hvert fall planen til Sony og AOL Time Warner som nå inngår et bredt samarbeid for å utvikle nye og spennende løsninger for høyhastighetsnett til hjemmet.

Sony-sjef Kunitake Ando offentliggjorde samarbeidsavtalen med AOL Time Warner under gårsdagens Comdex-åpning i Las Vegas - et samarbeid som er den første virkelig store bredbåndssatsingen mot forbrukerelektronikkmarkedet som AOL Time Warner noen sinne har gitt seg ut på.

Et konvergensprosjekt av de sjeldne med andre ord.

Et av de virkelig store problemene med dagens bredbåndssatsinger har vært mangelen på tilpasset innhold. Nå håper verdens største produsent av forbrukerelektronikk at et nært samarbeid med verdens største medieselskap kan øke interessen rundt slike tjenester, og dermed også Sonys fremtidige "bredbåndsdingser".

Ifølge nyhetsbyrået Reuters skal AOL Time Warner og Sony sammen utvikle nye gateway-teknologier som binder sammen ulike terminaler og nettleserbaserte (for ikke å si nettleserkompatible) elektroniske kommunikasjonsenheter.

Sony har også inngått en avtale med Nokia om å utvikle programvare og tjenesteplattformer som skal gjøre det enklere å dele innhold mellom mobiltelefoner, håndsett og andre elektroniske enheter.

Nokia-samarbeidet kom overraskende på svært mange på Comdex' åpningsdag ettersom Sony tidligere i år mer eller mindre "giftet" seg med Nokias erkerival Ericsson.

Til toppen