Sony og AOL Time Warner mot Microsoft

Sony skal med sin Playstation 2 knytte allianse med mediegiganten AOL slik at maskinene til Sony skal kobles lettere til innhold på nettet. Dermed er første strategiske manøver mot Microsoft i gang.

Det går mot storkrig mellom Sony og Microsoft Corporation. Stridsspørsmålet er markedet for kraftige underholdningsmaskiner, og våpnene rulles i disse dager ut. Microsoft skal snart presentere sin nye Xbox, en underholdningsmaskin som de mener skal blåse flettene av de fleste.

Sony har hatt sin Playstation 2 ute på markedet lenge.

Wall Street Journal skriver tirsdag at Sony har inngått en avtale med mediegiganten AOL Time Warner Inc, som sitter på den største makten over innhold på nettet i verden gjennom America Online nettverket. Dette skal lanseres tirsdag kveld norsk tid, erfarer den amerikanske avisen.

Sony vil at Playstation skal integreres enda sterkere mot nettet, og overta en del av underholdningsfunksjonene dagens datamaskiner har hatt monopol på. Sammen med AOL, som er en del av AOL Time Warner, ønsker Sony å få en sterk partner for å lykkes på dette området.

Samarbeidet, i følge Wall Street Journal, går ut på at AOL skal bygge spesiallaget programvare slik at deres eksisterende Internett-tjenester kan fungere på Playstation 2 maskinene.

Mens Sony hjelper AOL inn på TV-spillets arena håper selskapet samtidig å etablere seg blant de 29 millioner brukerne AOL har i USA. Avtalen er i første omgang myntet på nettopp USA.

- Dette er det første steget for å flytte Playstation 2 inn i et bredbåndsmiljø, sier Kaz Hirai, som leder Sonys satsing på Playstation i USA.

Innen året er omme skal Sony begynne å sende ut tilleggsutstyr, som mus, tastatur og harddisk, slik at det skal bli lettere å ta i bruk AOLs tjenester via maskinen.

Grunnen til at Sony tar denne manøveren er at Microsoft snatr lanserer sin "kampenhet" Xbox. På en industri-messe i Los Angeles skal detaljene om Microsofts maskin etter planen lanseres.

Microsoft har bestemt seg for å frarøve markedsandeler fra Playstation 2, og ryktene går om et markedsføringsbudsjett på 500 millioner dollar, 4,5 milliarder kroner.

Til toppen