Sony rammet av nok et innbrudd

Ytterligere 25 millioner brukerkontoer stjålet.

Sony-skandalen vokser. Før påske ble de rammet av et av tidenes mest omfattende tyveri av kundeopplysninger.

Uten forvarsel stengte selskapet sine onlinetjenester PlayStation Network og Qriocity.

Først én uke senere kom innrømmelsen. Datasnoker hadde brutt seg inn og stjålet sensitive opplysninger fra kundedatabasen deres. I Norge alene er det over 550.000 registrerte PSN-kontoer, hvorav 160.000 er tilknyttet kredittkort.

100 millioner rammet

Sony avslører natt til i dag norsk tid at nær 25 millioner kunder ble rammet i et separat datainnbrudd.

Lekkasjen omfatter følgende kundeopplysninger: navn, adresse, e-post, fødselsdato, kjønn, telefonnummer, brukernavn og (kryptert) passord.

Dette angrepet skal ha funnet sted dagen før det massive angrepet der 77 millioner kunder ble rammet, og ble ifølge Sony oppdaget først gjennom etterforskningen de for tiden holder på med.

Videre skal en eldre database fra 2007 ha blitt kompromitert. Sony omtaler denne som utdatert, men opplyser at over 23.000 kreditt- og bankkortnummer trolig er stjålet herfra. Disse kortdataene skal stamme fra ikke-amerikanske kunder, og særlig rammet er kunder fra Østerrike, Tyskland, Nederland og Spania.

De berørte tjenestene som Sony måtte stenge er ennå ikke relansert. Selskapet kan ikke garantere at alt blir klart, men har varslet at deler av onlinetjenestene deres skal komme opp i løpet av uken.

Sony er i hardt vær etter skandalen, og eksperter venter et skred av rettssaker i kjølvannet av datainnbruddet, både fra brukere, kortselskaper og forbrukermyndigheter. I USA har også politikerne kalt selskapet inn på teppet.

I lys av de nye avsløringene vil imidlertid Sony ikke møte til en høring om datasikkerhet, som skulle finne sted i representantenes hus onsdag denne uken.

Det sier talsperson Ken Johnson fra underkomiteen for næring og handel (House subcommittee on Commerche, Manufacturing and Trade) til avisen Washington Post.

- Selv om det er forståelig at selskapet er inne i en vanskelig periode, er det fortsatt millioner av amerikanske kunder som henger i luften. Vi er fast bestemt på å få svarene de trenger, sier Johnson.

    Les også:

Til toppen