Sony ser milliardmarked for ikke-eksisterende varer

Rene onlinespill, såkalte MMORPG-spill, har blitt enromt populære. Dette er spill der all handling foregår på servere sammen med andre spillere.

Rundt disse spillene har det også vokst opp et marked der gjennstander og gull i spillene selges for ekte penger. Dette markedet har vært svært lite populært blant spillprodusentene, og nylig ble en mengde spillere av det populære spillet World of Warcraft utestengt for slik praksis.

Nå har Sony snudd og bestemt seg for å lage en egen markedsplass for slik handel, melder arstechnica.com. Sony lager det meget populære Everquest II. Selskapet har gjort en del undersøkelser rundt temaet, og funnet ut at de fleste spillerne enten ikke bryr seg om slik handel, eller vil ta del i den.

Selskapet estimerer at det allerede er et marked for slik handel på 200 millioner dollar i året, eller over en milliard kroner. Problemet for Sony har vært at slik handel foregår uansett om de tillater det eller ikke. Og så lenge det ikke skjer i ordnede former er det ofte folk blir svindlet.

På tross av at handelen er imot brukeravtalen er det mange som tar kontakt med Sony når dette skjer, og hele 40 prosent av supportavdelingens tid går med til slike forespørsler.

Sony vil bare gjøre noen av sine servere tilgjengelige for slik handel, så folk selv kan velge om de vil spille i et miljø der medspillere kjøper seg ære og berømmelse. Åpningen skal skje rundt juni.

Til toppen